Lentäjäjärjestö tuohtui San Franciscon onnettomuuden poikkeuksellisen avoimesta tutkinnasta

lentäjät
Teksti
Jyri Raivio

Eteläkorealaisen Asiana-lentoyhtiön Boeing 777-matkustajakoneen tuhoutuminen San Franciscon lentokentällä viime lauantaina ei ollut järin valtava onnettomuus. Kone tuhoutui ja lähes kaksisataa siinä ollutta matkustajaa sai eriasteisia vammoja, mutta kuolonuhreja oli vain kaksi ja heistäkin toinen ilmeisesti menehtyi jäätyään hälytysajoneuvon alle.

Silti onnettomuus on yhä iso uutinen, etenkin Yhdysvalloissa. Siellä raskaassa lentoliikenteessä ei ole sattunut vuosikausiin yhtään vakavaa onnettomuutta, joten lentoturmalla on uutisarvoa. Ja siellä tapausta pitää julkisuudessa ikiaikainen kiista siitä, mitä onnettomuuksia tutkivat viranomaiset saavat kertoa julkisuuteen tutkinnan ollessa yhä pahasti kesken.

Ei juuri mitään, vastaavat lentäjäjärjestöt. Suurin amerikkalaisten liikennelentäjien ammattiliitto ALPA (Air Line Pilots’ Association) julkisti kannanoton, jossa amerikkalaisia liikenneonnettomuuksia tutkivaa viranomaista NTSB:tä (National Transportation Safety Board) ja sen ykkösnaista Deborah Hersmania syytettiin ”räikeän spekuloinnin ruokkimisesta” tämän kerrottua verrattain yksityiskohtaisiakin tietoja lennon tapahtumista.

ALPA:n mielestä Hersman on useissa tiedotustilaisuuksissaan julkistanut liian paljon ja liian yksityiskohtaista tietoa, mikä saattaa johtaa vääriin johtopäätöksiin ja vaarantaa turvallisuutta.

Hersman torjuu kritiikin. Hän sanoo NTSB:n tekevän työtään matkustavan yleisön hyväksi, joten työn tulosten esittely on tärkeää.

Lentäjien tuohtumus johtunee ainakin osittain siitä, että Hersmanin kertomat tiedot viittaavat vahvasti lentäjän virheeseen. B-777 lähestyi San Franciscon kenttää meren yli liian matalalla ja liian alhaisella nopeudella. Koneen automaattinen tehonsäätö oli päällä ja miehistö uskoi sen huolehtivan nopeudesta. Vasta noin 70 metrin korkeudessa ohjaamossa huomattiin, että nopeus oli alle 120 km/t kun sen olisi pitänyt olla 158 km/t.

Hämmennystä lisäsi se, että kone ajautui sivuun lähestymislinjalta ja se piti ohjata takaisin kiitotien jatkeelle. Ohjaimissa oli kokenut pilotti, joka kuitenkin oli vasta tyyppikoulutuksessa B-777-koneisiin. Ylösvetoyritys ei enää onnistunut vaan koneen perä osui kiitoalueen reunavalliin.

Faktojakaan ei saisi kertoa

Hersman julkisti tämän kaiken ja paljon enemmänkin, mutta tiedot eivät olleet räikeätä spekulointia vaan kylmiä tosiseikkoja, jotka ovat peräisin koneen lennontaltioimislaitteista eli ns. mustista laatikoista ja hylyn tutkimisesta.

Perinteisesti lento-onnettomuustutkinnassa on totuttu siihen, että tämäntyyppisiä tietoja julkistetaan vasta tutkinnan myöhemmässä vaiheessa kuukausien tai jopa vuosien kuluttua, jos silloinkaan. Tällainen salamyhkäinen tutkintatapa on lentäjien mieleen etenkin Asianan kaltaisissa tapauksissa, joissa on syytä epäillä lentäjän virhettä.

Nykymaailman aikaan salamyhkäinen tutkinta on kuitenkin paljon ongelmallisempaa kuin ennen. Ihmiset ja etenkin tämänkin tapahtuman ympärillä villinä vellova sosiaalinen media edellyttävät mahdollisimman avointa tiedottamista. Ei ole ihan helppoa ymmärtää, miksi faktojen kertominen vaarantaisi tutkinnan lopputulosta.

Tutkimista NTSB:llä vielä riittää. Onnettomuuden tavanomainen syytutkinta antanee lisää aineksia keskusteluun siitä, luottavatko nykylentäjät liian paljon koneidensa automatiikkaan peruslentotaitojen kustannuksella. Teknistä vikaa koneesta ei alustavissa tutkimuksissa ole löytynyt, mutta tekniikan tutkimisessakin riittää vielä paljon työsarkaa.

Lisäksi NTSB:n on selvitettävä muutama erikoinen yksityiskohta. Kuinka on mahdollista, että kaksi lentoemäntää sinkoutui ulos koneesta jo paljon ennen sen pysähtymistä? Molemmat loukkaantuivat pahasti. Ja mistä syystä yksi evakuoinnissa käytetyistä liukuradoista laukesi koneen sisälle aiheuttaen vakavia vammoja yhdelle lentoemännistä?

Tutkimista on varmasti myös Asianan turvallisuuskulttuurissa. Lentoyhtiö perustettiin lähes tyhjästä 1988. Perustaja oli jättimäinen monialakonserni Kumho, joka meillä tunnetaan paremmin rengasvalmistajana. Pariisin ilmailunäyttelyyn ilmaantui tummapukuisia herroja, jotka kertoivat ostavansa ison tukun Boeing 747-jumbokoneita ja rakentavansa niiden varaan ison kansainvälisen operaation. Kaikki asiantuntemus ostettiin ulkopuolelta.

Sen jälkeen yhtiölle on sattunut kaksi kuolemaan johtanutta onnettomuutta, toinen niistä rahtikoneelle. Näillä luvuilla ei juurikaan mällätä huipputurvallisessa liikenneilmailussa.