Kriisikone 737 MAXin tuotanto keskeytyy ja Boeing menettää miljardeja – Lopulta iso kysymys on, hylkäävätkö matkustajat koneen

Uutisanalyysi: Ainakin lentoyhtiö Unitedin asiakkaat voivat tulevaisuudessa muuttaa varauksensa, jos eivät halua MAXin kyytiin.

Boeing
Teksti
Jyri Raivio

Maailman suurin ilmailuteollisuusyhtymä ja Yhdysvaltain suurin vientiyritys Boeing teki niin kuin oli luvannut ja ilmoitti keskeyttävänsä suosituimman matkustajakonemallinsa 737 MAXin tuotannon toistaiseksi vuodenvaihteen jälkeen. Noin 12 000 koneen kimpussa Seattlen alueella työskentelevää työntekijää sijoitetaan ainakin toistaiseksi muihin töihin. Ketään siis aiota irtisanoa tai edes lomauttaa.

Yhtiö sanoi jo alkusyksystä toimivansa juuri näin, jos Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA ei pura konetyypin viime maaliskuun puolivälissä alkanutta lentokieltoa vuodenvaihteeseen mennessä. Kielto jatkuu, ja FAA on varonut visusti edes vihjaamasta, koska se voisi päättyä.

Boeingin on sitä ennen sitovasti todistettava, että koneen ohjausjärjestelmään tehdyt muutokset ja niiden edellyttämät koulutusvaatimukset ovat riittävän turvallisia.

Koko vyyhti alkoi kahdesta onnettomuudesta, joista ensimmäinen sattui indonesialaisen Lion Airin koneelle lokakuussa 2018 ja toinen Ethiopian-yhtiön koneelle maaliskuussa 2019. Turmissa kuoli 346 ihmistä, ja yhdeksi niiden perussyistä todettiin ohjausjärjestelmän ongelmat.