Kiina "esitteli" häivehävittäjän - tästä on kyse

hävittäjät
Teksti
Jyri Raivio
Kiina hävittäjä
J-20-hävittäjä Chengdun lentokentällä 29. joulukuuta 2010. Kuva ruutukaappaus YouTube-videosta.

Kiina räjäytti vuodenvaihteessa melkoisen uutispommin: maa ”esitteli” ensi kertaa uuden sukupolven hävittäjäkoneensa, J-20:n.

”Esittely” tosin tapahtui kiinalaiseen tyyliin. Lännessä vastaavat tapahtumat pidetään arvokkaan kutsuvierasjoukon läsnä ollessa. Uusi kone hilataan näkyville tehostesavujen keskeltä discovalojen välkkeessä.

Kiinalaiset toivat koneensa Chengdun kaupungin lentokentälle. Koneiden kuvaamista harrastavia innokkaita spottareita ei nyt hätistettykään sivummalle, vaan he saivat mahdollisuuden kuvata uutuutta kaukaa aidan takaa. Eikä kuvia poistettu Kiinan tunnetusti tiukasti sensuroidusta verkosta.

YouTuben epätarkassa videossa näkyy kone, joka on lähtökiidossa nokkapyörä jo ilmassa ennen kuin keskeyttää lentoonlähdön ja jarruttaa vauhtinsa jarruvarjon avulla.

Näin lännessäkin nähtiin, että kiinalaiskenraalin jo marraskuussa 2009 tv-haastattelussa paljastama uuden sukupolven hävittäjähanke on tuottanut ainakin ihan oikean näköisen koneen paljon nopeammin kuin lännessä on arvioitu.

”Esittelyn” ajoituskin oli tarkkaan harkittu. Yhdysvaltain puolustusministeri Robert Gates aloittaa sunnuntaina Kiinan-vierailunsa. Sen tarkoituksena on parannella maiden välisiä sotilassuhteita, jotka Kiina katkaisi sen jälkeen, kun Yhdysvallat myi ison määrän aseita Kiinan omana maakuntanaan pitämälle Taiwanille.

Häivehävittäjiä

Gatesille haluttiin näyttää, että kiinalaiset ovat kirimässä kiinni Yhdysvaltain etumatkaa myös sotilasteknologiassa. J-20 on nimittäin niin kutsuttu häivehävittäjä, joka muotoilunsa ja rakennemateriaaliensa ansiosta näkyy tutkassa huonosti tai ei lainkaan.

Amerikkalaisilla itsellään on palveluskäytössä kaksi tällaista häive- eli stealth-konetta, B-2-pommikone ja F-22 Raptor-hävittäjä. Tuotantoon on tulossa kolmas, F-35 Lightning II, joita aiotaan hankkia tuhatmäärin sekä Yhdysvalloille että useille sen liittolaismaille. Ensimmäinen häivekonetyyppi, F-117, on vanhentuneena jo poistettu käytöstä.

Venäjällä on kehittelyvaiheessa oma häivehävittäjänsä, Suhoi PAK-FA/T-50. Samoin kuin kiinalaisten J-20, se on palveluskäytössä aikaisintaan tämän vuosikymmenen lopulla. Koko sen ajan tutkateollisuus työskentelee kuumeisesti kehittääkseen laitteita, joiden kuvaputkilla häivehävittäjät erottuvat yhtä hyvin kuin tavallisetkin koneet.

Asiantuntijat kiirehtivät heti analysoimaan kiinalaisten superkonetta pelkkien kaukaa otettujen kuvien perusteella. Yksipaikkainen ja kaksimoottorinen J-20 on arvostetun yhdysvaltalaisen ilmailulehden Aviation Weekin mukaan isompi kuin F-22 tai Suhoin PAK, mikä viittaa sekä suureen sisäiseen ase- että polttoainekuormaan. Moottorien tosin arvioitiin olevan vanhoja venäläisiä Saturneja, jotka eivät enää kelpaa ainakaan sarjatuotantoon tulevaan häivehävittäjään.

Niin Aviation Week kuin monet muutkin asiantuntijat ilmaisivat myös suuria epäilyksiä J-20:n suhteen. Sen häiveominaisuuksia epäiltiin ja kuvien arvioitiin esittävän jonkinlaista teknologioiden kokeilukappaletta pikemminkin kuin sarjatuotannon pohjaksi tarkoitettua prototyyppiä.

Ministeri Gates sanoi vuonna 2009, ettei Kiina pysty kehittämään häivehävittäjää ennen vuotta 2020. Tämä oli yksi painava peruste sille, että F-22:n tuotanto päätettiin keskeyttää ennen aikojaan. Lähes 250:n koneen asemasta rakennetaan ”vain” 187 konetta, jotka maksavat lähes 114 miljoonaa euroa kappaleelta. Suuria salaisuuksia sisältävän koneen vienti on kongressin päätöksellä kielletty.

Kuvat vahvistivat USA:n aseteollisuuden lobbausvoimaa

Yhdysvaltain aseteollisuudelle ja puolustusvoimille rakeiset ja epätarkat kuvat Chengdun J-20:sta tulivat kuin taivaan lahjana. Valtiontalouden suuri juustohöylä uhkaa nimittäin myös pullataikinan tavoin kasvaneita sotaväen hankintamäärärahoja. Leikkauspaineita on helpompi vastustaa, jos on näyttöä jo pitkään pahimpana mahdollisena vihollisena pidetyn Kiinan aseteollisuuden kehittymisestä. Siitä on muutakin näyttöä. Kiina on kehittänyt oman merimaaliohjuksen ja rakentaa lentotukialuksia.

Huippukalliit torjuntahävittäjät ovat kuitenkin Pentagonin leikkauslistojen todennäköisiä kohteita. Yhdysvaltain ilmavoimat ei ole käynyt laajaa ilmasotaa hävittäjää vastaan kymmeniin vuosiin. Amerikkalaisten nykyisissä sodissa uhkana eivät ole vihollisen ilmavoimat saati sitten häivehävittäjät vaan apulannan raaka-aineista tehdyt tienvarsipommit.

Monet maat, kuten esimerkiksi Ruotsi ja Saksa, ovat lakanneet varustautumasta perinteisen suursodan varalta. Amerikkalaiskenraalien uhkakuvissa sellainen on kuitenkin yhä vahvasti esillä, ja potentiaalisena vihollisena pidetään ennen muuta Kiinaa. Yhdysvallat on sitoutunut suojelemaan Taiwania Kiinan aseellista hyökkäystä vastaan.