Jättiyhtiöiden myyntikilpa hallitsee jälleen ilmailualan suurnäyttelyä Pariisissa

Airbus
Teksti
Jyri Raivio

Suuret matkustajakonekaupat pantataan julkistettaviksi Pariisin ilmailunäyttelyssä.

Paris Air Show
Kuva Alain Ernoult / Paris Air Show.


Ensimmäisen messupäivän saldo: lähes kahden sadan koneen kaupat yhteisarvoltaan yli 20 miljardia dollaria.

Toisen päivän saldo: 150 koneen kaupat, joiden kokonaishinta ylittää kymmenen miljardia dollaria.

Kolmannen päivän, keskiviikon, todennäköinen saldo: noin parinsadan koneen kaupat lähes 20 miljardilla dollarilla.

Le Bourgetin vanhalla lentokentällä Pariisin keskustan tuntumassa järjestettävä 49. kansainvälinen ilmailunäyttely, alansa mahtavin, toteuttaa jälleen vanhaa kaavaa. Ilmassa lentävät maailman nykyaikaisimmat lentokoneet, mutta isoimman huomion keräävät jättimäiset lentokonekaupat.

Kentän kiitoteiden varsille pystytetyissä edustustiloissa raapustetaan kämmenpohjat kosteina nimiä miljardien arvoisiin sopimuspapereihin. Suurten kauppojen keskitetty julkistaminen vuotuisten suurmessujen, parittomina vuosina Pariisissa ja parillisina Britanniassa, on yksi ilmailuteollisuuden omalaatuisista kauppatavoista.

Jälleen kerran pääosissa tässä näytelmässä ovat kaksi suurta siviililentokoneiden valmistajayritystä, yhdysvaltalainen Boeing ja eurooppalainen Airbus, joiden välinen kiihkeä kilpa on ollut ilmailuteollisuuden suuri tarina jo vuosikymmenten ajan. Ainakin parin ensimmäisen messupäivän perusteella Airbus on vetänyt selkeän etumatkan kilpailijaansa.

Syynä on eurooppalaisten yllättäväkin menestys keskipitkiä matkoja lentävien kapearunkoisten koneiden markkinoilla. Ne ovat lähivuosikymmeninä alan selvästi tärkein tuotesegmentti lentoyhtiöiden alkaessa uusia pitkään palvelleita uskollisia työjuhtiaan eli Airbus 320- ja Boeing 737-sarjan koneita.

Niihin on nyt tarjolla uusia moottoreita, joiden polttoaineen kulutus on jopa 15 prosenttia aiempia pienempi. Alhainen kulutus on voimakas myyntiargumentti polttoaineen hinnan noustua viimeisen vuoden aikana jälleen lähes ennätyslukemiin.

Uusi A320 käy hyvin kaupaksi

Airbus tarttui tähän täkyyn ja tarjosi viime vuonna markkinoille uusin moottorein varustettua vanhaa A320-sarjaa kauppanimellä A320neo (lyhenne tulee sanoista New Engine Option eli uusi moottorivaihtoehto). Viimeistään Pariisin näyttely osoitti, että valinta oli ilmeisesti oikea. Kauppa on käynyt erittäin hyvin, ja tilattujen neo-koneiden määrä nousi jo kahden ensimmäisen messupäivän aikana yli 500:n rajan. Muun muassa skandinaavinen SAS ilmoitti 30 koneen ostamisesta.

Boeingin vanhaa, vastaavaa 737-800-tyyppiä osti vain Norwegian, Suomessakin aktiivisesti toimiva halpalentoyhtiö. Se on ostanut myös kolme Boeingin uutta B787 Dreamliner-konetta ja aikoo aloittaa näillä leveärunkoisilla pitkän matkan koneilla halpalennot Pohjoismaista Aasiaan ja Yhdysvaltoihin. Ainakin Finnairissa tätä hanketta seurataan varmasti pelonsekaisella jännityksellä.

Koko globaali ilmailuteollisuus odottaa nyt henkeä pidätellen, kuinka Boeing vastaa A320neo:n suosioon. Amerikkalaisyhtiö on luvannut vuoden loppuun mennessä ilmoittaa, tarjoaako sekin uusia moottoreita vanhaan 737-koneeseen vai kehittääkö se kokonaan uuden kapearunkoisen koneen.

Jälkimmäiseen vaihtoehtoon eivät rohkaise tuoreet kokemukset. Boeingin kaksi viimeistä uutuutta, Dreamliner ja vanhan jumbon uusin versio B747-8 ovat pahasti jäljessä aikataulustaan. Yhtymän johdossa tuskin on suurta innostusta lähteä näin pian uusiin, riskipitoisiin konehankkeisiin.

Markkinoita kyllä uskotaan piisaavan. Boeingin uusin markkinaennuste arvioi maailman lentoliikenteen matkustajamäärän kolminkertaistuvan ja lentokoneiden määrän tuplaantuvan vuoteen 2030 mennessä. Villin optimistisen ennusteen mukaan maailmassa myydään tällä aikavälillä 33 500 matkustajalentokonetta, joista 70 prosenttia on A320- ja B737-koneiden kokoisia kapearunkoisia malleja. Boeing ei tosin kerro, minkälainen infrastruktuuri tällaisen konemäärän käsittelyyn ilmassa ja kentillä olisi tarpeen ja mistä se hankittaisiin.

Kahden jättiläisen varjossa Pariisissa esittelevät matkustajakonehankkeitaan myös pienemmät yrittäjät. Venäläisten myyntiponnisteluja vauhditti pääministeri Vladimir Putin, mutta maan selvästi ryhdistäytynyt lentokoneteollisuus on vielä kaukana tasosta, jolta uhattaisiin kahta suurta. Sama pätee Brasiliaan ja Kanadaan sekä myös Kiinaan, vaikka maa panostaakin rajusti tälle alalle.

Uusien koneiden, Kiinan tapauksessa jopa kokonaan uuden teollisuudenalan, kehittäminen kestää vuosia ellei vuosikymmeniä. Vaarat vaanivat kokeneitakin yrittäjiä. Airbus joutui vaihtamaan Le Bourgetissa esiteltävän mallistonsa lippulaivan, maailman suurimman matkustajakoneen A380:n. Tehtaan esittelykoneen siivenkärki osui ja ruttaantui rullatessa hallin seinään ja paikalle oli lennätettävä asiakkaan, korealaisen lentoyhtiön KAL:n kone.