Fazer hamuaa markkinoita Venäjän oppilaitosten ruokapöydistä
Suomalaisyritys on kiinnostunut ruokkimaan Pietarin opiskelijat.

Fazer teki tarjouksen Pietarin yliopiston opiskelijaravintoloiden hoitamisesta. Kuva Tatiana Savvateeva / Istock.
Fazer on jo mahtitekijä Venäjän leipämarkkinoilla, ja sen Hlebnyi Dom -merkin alla tehdyt tuotteet ovat Pietarin myydyintä leipää. Nyt Fazer hamuaa markkinoita myös Venäjän oppilaitosten ruokapöydistä.
Ensimmäinen valtausyritys Venäjällä on 16 opiskelijaravintolaa Pietarin yliopistossa. Fazer Food Servicen Amica-ravintolat on mukana tarjouskilpailussa niiden pyörittämisestä
Mahdollisuudet noin 140 miljoonan asukkaan Venäjällä houkuttelevat. Keskitettyä kouluruokailua ei vielä ole ja yliopistojen ruokailujakin hoitavat monet pienet yritykset. Yksin Pietarin yliopistossa on opiskelijoita ja henkilökuntaa yhteensä 46 000 henkilöä.
Vielä korkeakoulujakin suuremmat markkinat voisivat avautua peruskoulujen puolella.
“Valtiollinen kouluruokailukomitea pohtii parhaillaan kouluruokailun järjestämistä. Se on vielä alkutekijöissään, mutta totta kai pidämme silmämme auki”, sanoo Fazer Food Servicen toimialajohtaja Iris Karjula.
Henkilöstöruokailusta Fazerilla on jo kokemusta Venäjällä, sillä esimerkiksi Eremitaasin-taidemuseon, Toyotan ja Nokian renkaiden henkilökunta Pietarissa syö jo Fazerin tarjoamaa ruokaa. Oppilasruokailun järjestämisestä Fazerilla on Pohjoismaiden lisäksi kokemusta Latviasta ja Virosta.
Moskovan avausta Fazer ei henkilöstöravintoloillaan toistaiseksi suunnittele, vaan se pysyy Pietarissa.
“Pietarista Moskovaan lähtö olisi vähän sama kuin lähtisi Tanskasta Sveitsiin. Moskova on kaukana ja se on oma markkinansa”, Karjula muotoilee.
Moskovaa pidetään yleisesti yhtenä Venäjän hankalimmista alueista liiketoiminnalle. Pääkaupunki on byrokratian ja korruption kannalta provinsseja mutkikkaampi.
Taantuma on iskenyt myös Venäjälle, ja se näkyy Karjulan mukaan harmaan talouden lisääntymisessä.
“Venäjällä, Virossa ja Latviassa ravintola-alan kilpailua hämmentää harmaa talous. Sen kanssa emme pysty kilpailemaan”, Karjula sanoo.
Virallisen puolen kilpailijoista yksi suurimmista on kansainvälinen Sodexo.
Marraskuussa Fazer avaa kaksi Fazer-kahvilaa sekä henkilöstöravintolan Pietarin uudessa Stockmann-tavaratalossa.
“Venäjän viehätys on siinä, että se on iso markkina-alue. Venäjä on ihan eri kokoluokassa kuin Itämeren muut rantavaltiot”, Karjula sanoo.