Euroopan ilmailujohtaja: Boeingin MAX -lentokielto puretaan vasta ensi vuonna, vaikka Yhdysvallat päästäisi koneet ilmaan jo aiemmin

Euroopan lentoturvallisuusvirasto on auditoinut MAXin uusia tietokoneohjelmistoja, ja joulukuussa viraston pilotit tekevät koelentoja. ”Meillä on valtava porukka, 25 henkeä, tekemässä tätä", kertoo pääjohtaja Patrick Ky.

Boeing
Teksti
Jyri Raivio

Eri puolilla maailmaa jo kohta kahdeksan kuukauden ajan lentokiellossa olleet Boeing 737 MAX-matkustajakoneet saattavat hyvinkin palata taivaalle eri aikoihin. Hyvin lähellä on absurdilta tuntuva tilanne, jossa viranomaiset toteavat konetyypin turvalliseksi ja lentokelpoiseksi yhdessä maassa mutta vaaralliseksi ja lentokelvottomaksi naapurissa.

Tällainen asetelma ei olisi omiaan ainakaan vahvistamaan matkustavan yleisön luottamusta kansainvälistä lentokelpoisuuden valvontajärjestelmää kohtaan. Boeing vakuuttaa kuitenkin yhä saavansa kiellon purettua kotimaassaan ennen vuodenvaihdetta.

”Meillä se ei onnistu missään tapauksessa. Euroopassa lentokielto jatkuu ainakin ensi vuoden ensimmäiselle neljännekselle.”

Näin totesi Euroopan lentoturvallisuusviraston EASAn pääjohtaja Patrick Ky Suomen Kuvalehden ja Reutersin yhteishaastattelussa maanantaina. Ky vieraili Helsingissä EASAn ja Suomen Traficomin järjestämässä kaksipäiväisessä lentoturvaseminaarissa.

Lähes 400 koneen MAX-laivasto määrättiin lentokieltoon maaliskuun puolivälissä sen jälkeen, kun koneelle oli sattunut kaksi tuhoisaa onnettomuutta. Ensimmäisessä tuhoutui indonesialaisen Lion Airin kone lokakuussa 2018 ja toisessa Ethiopian Airlines-yhtiön kone maaliskuussa 2019. Turmissa kuoli 346 ihmistä.