Dreamlineria hoputetaan takaisin taivaalle: Superkoneen akkuongelman syy yhä hämärän peitossa

Boeing
Teksti
Jyri Raivio
Boeingin 787 Dreamliner puolalaisen lentoyhtiö LOT Airlinesin väreissä marraskuussa 2012. Kuva Boeing.

Yhdysvaltalainen matkustajakoneiden valmistaja Boeing uskoo saavansa uuden superkoneensa B-787 Dreamlinerin takaisin liikenteeseen jo lähiviikkoina.

Ilmailuviranomaiset määräsivät maailman kaikki 50 Dreamlineria lentokieltoon tammikuun 16. päivänä sen jälkeen, kun kahdessa koneessa oli ilmennyt vakavia akkuongelmia. Yhden koneen akku syttyi tuleen Bostonin lentokentällä ja toinen kone joutui tekemään hätälaskun Japanissa akun ylikuumenemisen ja savuamisen takia.

Akkuongelmien perussyy on yhä täysin hämärän peitossa ja saattaa Boeingin omien asiantuntijoidenkin mielestä jäädä ikuiseksi arvoitukseksi. Siitä huolimatta valmistaja uskoo vahvasti saavansa luvan lentojen jatkamiseen, mahdollisesti jo lähiviikkoina. Tai ainakin sitä vilpittömästi toivotaan.

Koneiden pitäminen maassa tulee nimittäin tavattoman kalliiksi. Dreamlinereita jo saaneet yhtiöt ovat korvanneet niitä vanhoilla koneillaan, mutta liikenneohjelmat ovat monessa tapauksessa heittäneet häränpyllyä. Esimerkiksi japanilaisen JAL:n piti aloittaa 787-lennot Tokion ja Helsingin välillä jo helmikuussa. Nyt liikenteen aloittamista on siirretty epämääräiseen tulevaisuuteen.

Tuotantolinjoilta valmistuu lisäksi koko ajan uusia koneita, joita ei lentokiellon vuoksi voida luovuttaa asiakkaille. Boeing ei saa rahojaan uusista koneista ja sitä odottavat jättimäiset korvausvaatimukset heti, kun lentokielto on päättynyt.

Paine lentokiellon purkamiseen on siis tavattoman kova. On olemassa selvä riski, että paine on liian kova ja lentokielto puretaan ennen kuin ongelma on selvitetty perin pohjin.

Avainasemassa on Dreamlinerille tyyppihyväksynnän myöntänyt ja koneen lentokiellosta päättänyt Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA.

Se pohtii ja testaa parhaillaan Boeingin ehdottamaa korjaussuunnitelmaa, joka ei edes pyri korjaamaan akkujen perusongelmaa, koska sitä ei tunneta. Sen sijaan valmistaja sulkee syttymisherkiksi osoittautuneet uudet litiumioni-akut entistä tukevampaan ja tiiviimpään koteloon ja yrittää varmistaa, että akkujen lämpötilan mahdollisesti noustessa syntyvät savukaasut ohjataan koneen ulkopuolelle.

Myös akkujen rakennetta ja niiden latausjärjestelmää uusitaan. Kaikki tämä painaa ja muutokset lisäävät koneen painoa enemmän kuin mitä uudentyyppisillä akuilla on pyritty säästämään.

Viranomaiset testaavat parhaillaan uudistuksia maassa. Sen jälkeen on tarkoitus lentää kokonaista yksi koelento.

Viranomaisen(kin) painajainen

FAA ja muut lentoturvallisuudesta vastaavat viranomaiset kuten eurooppalainen EASA ovat todella hankalassa tilanteessa. Ne tunsivat litiumioni-akkujen riskit, mutta uskoivat aikanaan Boeingin väitettä, jonka mukaan akkuongelmia saattaa ilmaantua korkeintaan kymmenen miljoonan lentotunnin jälkeen.

Todellisuudessa kaksi akkua oli kärähtänyt jo 100 000 lentotunnin jälkeen. Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto NTSB tutkii jo nyt kahden Dreamliner-akkuongelman lisäksi myös tyyppihyväksynnästä vastanneiden viranomaisten toimia. Vippaskonstien ja pikaviritysten hyväksyminen on etenkin tässä tilanteessa viranomaisille mahdoton ajatus.

Niin kauan kuin ongelmien perussyytä ei tunneta, ainoa turvallinen tapa ratkaista syntynyt ongelma olisi kieltää litiumioni-akkujen käyttö ja palata vanhoihin nikkelikadmium-akkuihin. Boeingin eurooppalainen kilpailija Airbus ilmoitti Dreamlinerin lentokiellon jälkeen tekevänsä juuri niin uudessa A350 XWB-koneessaan, jonka on määrä lentää ensi kertaa ensi kesänä. Myös Finnair on ostanut 11 tällaista konetta.

Akkutyypin vaihtaminen olisi kuitenkin iso urakka. Sen suunnittelu, testaaminen ja hyväksyttäminen veisi kuukausia. Boeing ei halua kuullakaan tällaisesta mahdollisuudesta, vaan vakuuttaa pysyvänsä valitsemassaan akkutyypissä. Se on iso teknillinen riski.

Boeing odottaa viranomaisilta lentokiellon purkamisen lisäksi lupaa myös kaksimoottorisen Dreamlinerin käyttämiseen pitkillä valtamerten ylityslennoilla. Kaksimoottorikoneet tarvitsevat erikoisluvan, koska koneen on pystyttävä moottorihäiriö- ja muissa poikkeustilanteissa lentämään yhdellä moottorilla jopa tuntikausia lähimmälle varakentälle. Epävarmuus akkujen paloturvallisuudesta ei ainakaan edistä tällaisen luvan saamista.