Dreamliner-koneesta tuli Boeingille painajainen: Ilmailuviranomaiset lätkäisivät lentokiellon

Boeing
Teksti
Jyri Raivio

Ilmailuviranomaiset lätkäisivät lentokiellon maailman uusimmalle ja edistyksellisimmälle matkustajalentokoneelle.

Havainnekuva Boeing 787-8 Dreamlinerista vuodelta 2005. Koko Dreamliner-projekti on vuosia myöhässä aikataulustaan – myöhästyy lentokiellon myötä vielä listaa. Kuva Boeing Image.


Euroopan, Yhdysvaltain, Japanin ja Intian ilmailuviranomaiset asettivat torstaina Boeing 787 Dreamliner-matkustajakoneet lentokieltoon. Kaikki 50 jo valmistunutta konetta pysyvät maassa, kunnes valmistajatehdas on osoittanut, että koneen litiumioni-akut ovat turvallisia. Siihen voi mennä pitkä aika.

Lentokiellosta päätettiin sen jälkeen, kun japanilaisen ANA-lentoyhtiön Dreamliner oli tehnyt pakkolaskun pian lennon alkamisen jälkeen. Kone ja sen 129 matkustajaa ja kahdeksan miehistön jäsentä olivat matkalla länsi-Japanin Yamaguchista Tokion Hanedaan, kun akkujen ja savunmuodostuksen varoitusvalot syttyivät ohjaamossa. Kone teki hätälaskun Takamatsun kentälle vain 34 minuutin lennon jälkeen ja siinä olijat pelastautuivat hätäuloskäyntien kautta selvästi savunkatkuisesta koneesta.

Se oli jo toinen samanlainen tapahtuma lyhyen ajan sisään Dreamlinerissä. Palokunta sammutti toisen japanilaisyhtiön JAL:n akkupalon Bostonin kentällä joulun jälkeen. Lisäksi konetta on piinannut koko joukko pienempiä vikoja kuten polttoainevuotoja ja ohjaamon tuulilasin halkeama.

”Pikkujuttuja, tavanomaista uudelle konetyypille”, on ollut Boeingin reaktio. Yhtiö on vakuuttanut luottamustaan uutuustuotteeseensa.

Nyt käsillä on kuitenkin täysimittainen katastrofi, ensimmäinen kokonaisen konetyypin lentokieltopäätös sitten vuoden 1979. Silloin maailman kaikki DC-10-koneet joutuivat lentokieltoon Chicagossa sattuneen, tuhoisan onnettomuuden vuoksi. Startissa olleen koneen moottori irtautui ja kone syöksyi kenttään. 271 ihmistä kuoli. Lentokieltoon joutuivat tuolloin myös Finnairin DC-10-koneet.

Dreamliner-kriisi on varmasti erittäin vaikeasti ratkaistavissa, koska se keskittyy yhteen uutuuskoneen keskeisistä toimintaperiaatteista. Boeing on pyrkinyt polttoainesäästöihin käyttämällä poikkeuksellisen paljon sähköä. 787:ssä hoidetaan sähköllä monet sellaiset toiminnot, joiden energia muissa koneissa otetaan moottoreista. Kone käyttää sähköä noin neljän sadan omakotitalon verran.

Iso kulutus edellyttää järeitä akkuja. Dreamlinerissa ne ovat japanilaisen Yuasan valmistamia litiumioniakkuja. Ne voivat olla konstikkaampia kuin perinteiset akkumallit. Boeing itse on uutistoimisto Reutersin mukaan myöntänyt, että ne voivat syttyä tuleen ylilataustilanteissa ja että sammutus on hankalaa, koska akkujen kemikaalit tuottavat happea.

Insinööreillä on siis edessään todella visainen ongelma. Koneella ei voida lentää ennen kuin akkuongelma on suurella varmuudella ratkaistu. Siihen voi mennä pitkäkin aika. Ratkaisu voi lisäksi edellyttää suuriakin rakenteellisia muutoksia myös rakenteilla oleviin koneisiin. Toimitusajat viivästyvät ja lasku Boeingille kasvaa.

Todellinen murheenkryyni

Se lasku on jo nyt huikea. Koko Dreamliner-projekti on nimittäin vuosia myöhässä aikataulustaan. Ensimmäisen asiakkaan, ANA:n piti lennättää iloisia matkustajia uudella koneella jo Pekingin olympialaisiin kesällä 2008. Ensimmäiset matkustajat pääsivät kyytiin yli kolme vuotta myöhässä eli lokakuun lopussa 2011.

Kaikki muutkin luovutukset ovat olleet vuosia myöhässä. Se ei ole asiakkaiden uskoa hälventänyt. Listahinnaltaan noin 200 miljoonan dollarin (150 miljoonan euron) Dreamlinereitä on tilattu viime vuoden loppuun mennessä 848 kappaletta.

Kaikki viivytykset maksavat Boeingille rahaa. Jo ennen uusinta katastrofia oli hyvinkin epävarmaa, riittääkö edes muhkea tilauskanta tekemään Dreamliner-projektista kannattavan. Nyt kannattavuusraja siirtyy selvästi pitemmälle. Dreamlineristä (Unelmalinjuri) on tullut valmistajalleen Nightmareliner (Painajaislinjuri).