Airbusin (ja Finnairin) uusin kone on Pariisin suurnäyttelyn tähti

Airbus
Teksti
Jyri Raivio

Tulee, ei tule, tulee, ei tule, tulee…

Maailman uusin matkustajalentokone A350XWB mitä todennäköisimmin tulee pikavisiitille maailman merkittävimpään ilmailuteollisuustapahtumaan Pariisin ilmailunäyttelyyn. Se alkoi maanantaina eli vain kolme päivää sen jälkeen, kun A350 lensi neitsytlentonsa Toulousessa Etelä-Ranskassa.

Keskiviikkoon mennessä eurooppalainen koneenrakentajakonsortio Airbus Industrie ei ollut vahvistanut koneen tuloa Pariisiin. Epäviralliset tiedot kertoivat kuitenkin prototyypin tekevän ylilennon perjantaina, jolloin suurnäyttelyn ihmeisiin tutustuu myös Ranskan presidentti François Hollande. A350:n huhutaan pyyhkäisevän matalalla yli Le Bourgetin kentän näyttelyalueen kolmannella koelennollaan, mutta kentälle saakka kone ei tule.

Tällainenkin julkinen esiintyminen uuden lentokoneen koelento-ohjelman alkumetreillä on hyvin epätavallista, mutta epätavallinen on Pariisin näyttelykin. Le Bourgetissa on yli kaksi tuhatta näytteilleasettajaa, mutta ylivertaisesti suurimman huomion kerää kerran toisensa jälkeen Airbusin ja amerikkalaisen Boeingin kiihkeä kilpailu matkustajakoneteollisuuden hegemoniasta. Tässä kilvassa uutuuskoneen lyhytkin esiintyminen tuo pienen osavoiton ainakin julkisuudessa.

A350 kiinnostaa myös suomalaisia. Finnair on satsannut tulevaisuutensa tähän konetyyppiin. Ensimmäiset yhdestätoista tilatusta koneesta tulevat vuoden 2015 loppupuoliskolla. Investointi maksaa miljardi euroa eli Finnair saa koneensa alle puolella niiden listahinnasta.

Pariisi vahvistaa ilmailuteollisuuden yleistä valtavirtaa: sotilasilmailu polkee liiketoimintana paikoillaan tai taantuu perinteisten suurten asevarustelumaiden supistaessa puolustusmäärärahojaan. Le Bourgetin kirkkain sotilasilmailutähti on venäläinen Suhoi Su-35-hävittäjä, joka kerää suurimman huomion päivittäisissä, tunteja kestävissä lentonäytöksissä.

Samaan aikaan siviili-ilmailuteollisuus ja etenkin matkustajakoneiden tuotanto jatkavat poikkeuksellisen pitkässä ja vahvassa korkeasuhdanteessa. Lentomatkustus kasvaa maailmalla tasaista viiden prosentin vuosivauhtia taloudellisesti ankeista ajoista riippumatta. Kun polttoaine on kallista ja raha halpaa, kaikki uudet, vähänkään entistä kerosiinipihimmät konetyypit löytävät ostajansa.

Kahden suurvalmistajan tilauskirjat ovat täynnä noin kuudeksi vuodeksi. Silti kaikissa suurnäyttelyissä kuten nyt Pariisissa julkistetaan miljardien dollarien arvoisia konekauppoja.

Ne vahvistavat joidenkin asiantuntijoiden esittämää huolestumista alan vanhan helmasynnin eli ylikapasiteetin paluusta. Tuhannet ja taas tuhannet uudet koneet on saatava tienaamaan. Ylitarjonta romauttaa hinnat ja pilaa alan muutenkin kovin heppoisen kannattavuuden.