Grillaus tekee lihasta syöpävaarallisen

Kypsennys kuumassa lämpötilassa tuottaa karsinogeeneja.

grillaaminen
Teksti
Marko Hamilo
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Lihan syöpävaarallisuus puhuttaa. Maailman terveysjärjestö nosti lokakuun lopussa prosessoidun lihan eli makkaran ja leikkeleet samalle syöpävaarallisten aineiden listalle tupakan, alkoholin ja asbestin kanssa. Myös punainen liha luokiteltiin syöpävaaralliseksi.

Tutkimusnäyttöä on siitä, että paljon punaista lihaa ja prosessoitua lihaa syövät sairastuvat muita useammin muun muassa tyypin 2 diabetekseen, paksu- ja peräsuolisyöpään ja sepelvaltimotautiin.

Ei kuitenkaan varmasti tiedetä, mikä naudan-, lampaan- ja porsaanlihassa tai makkarassa on terveydelle erityisen haitallista.

Cancer-lehdessä julkaistu uusi tutkimus viittaa siihen, että ruoan valmistustapa selittää, miksi paljon lihaa sisältävä ruokavalio lisää munuaissyövän riskiä. Tätä yhteyttä voi vahvistaa geneettinen alttius munuaissyöpään.

Yleisin munuaissyöpä, munuaiskarsinooma, on yleistynyt kehittyneissä maissa, minkä on uskottu selittyvän modernilla elämäntavalla, johon kuuluu paljon lihaa, prosessoituja ruokia sekä tärkkelystä sisältävä ruokavalio.

Texasin yliopiston tutkijat huomasivat, että munuaissyöpään sairastuneet olivat kuluttaneet enemmän sekä punaista että valkoista lihaa kuin syöpään sairastumattomat.

Syöpään sairastuneet olivat saaneet myös enemmän karsinogeenisia yhdisteitä, joita syntyy, kun lihaa kypsennetään kuumassa lämpötilassa tai avotulella, kuten pannulla paistettaessa tai grillattaessa.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että ainakin kaksi grillatessa ja paistettaessa syntyvää yhdistettä on yhteydessä munuaissyöpään.