Blogit

Biologi Tiina Raevaara tutkailee tieteen maailmaa kaunokirjailijan aivoin.

Terveyskirjasto, Terveyskirjat ja luotettavan tiedon brändi

Blogit Tarinoita tieteestä 15.6.2016 11:20
Tiina Raevaara
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Olen joskus kirjoittanut siitä, kuinka tiedebrändi on haluttua lainatavaraa. Käyttämällä tieteellisen kuuloisia termejä saadaan lähes asia kuin asia kuulostamaan uskottavalta asiantuntijatiedolta.

Erityisesti terveyttä koskevien väitteiden kohdalla tieteeltä lainataan surutta. Siksi tietoa etsivän ihmisen on myös vaikea tietää, mikä on luotettavaa, tutkimukseen perustuvaa terveystietoa – ja mikä aivan jotain muuta.

Eräs luotettava terveystiedon lähde verkossa on Terveyskirjasto. Sivustoa tuottaa Duodecim-kustantamo, ja sisältö perustuu muun muassa kansallisiin hoitosuosituksiin sekä Duodecimin kustantamiin Lääkärin käsikirjoihin.

Terveyskirjasto on koko ajan kasvattanut suosiotaan: sen artikkeleita avataan nyt yli 50 miljoonaa kertaa vuodessa. Ikää sivustolla on kymmenen vuotta.

Koska olen luottanut Terveyskirjastoon, olen ollut hämmentynyt, kun Facebookin uutissyötteessä on välillä vilahtanut Terveyskirjaston FB-sivun jakamia linkkejä luontaistuotteista tai antioksidanteista. On ylistetty vehnänorasta, vihreitä superruokia ja ”luonnon antibiootteja”.

Kun avasin yhden linkeistä, tajusin, että olen erehtynyt: kyseessä olikin FB-sivu nimeltä Terveyskirjat. Se on Mividata-kustantamon verkkosivu, jossa mainostetaan kustantamon kirjoja ja annetaan niihin liittyviä neuvoja. Kustantamo on erikoistunut ”antioksidanttiterapiaan” ja muihin ”ravitsemushoitoihin” – kirjojen aiheet vaihtelevat pakurikäävästä pellavarouheeseen ja maksaongelmien ehkäisyyn ravitsemuksella.

Sivuston uskottavuutta on haluttu kasvattaa käyttämällä tieteellisiä termejä: Puhutaan ”farmakologisesta tukilääkityksestä” kun tarkoitetaan greipinsiemenöljyuutekapseleita ja niiden väitettyä tehoa suoliston haitallisia mikrobeja vastaan. Puhutaan ”biologisesta lääketieteestä” kun tarkoitetaan luontaistuotteiden kehittelyä. (Oikeastihan kaikki lääketiede on biologista, mutta vain todellinen lääketiede on ylipäätään tiedettä.)

Terveyskirjojen FB-sivu on ollut omiaan hämäämään minua, koska olen luullut sitä Terveyskirjaston FB-sivuksi (jollaista ei oikeasti ole olemassakaan). Noin helposti luotettava terveysbrändi lainaa luotettavuuttaan muille. Kirjasto, kirjat, mitä noita nyt on…

En tietenkään voi tietää, onko Mividata halunnut tarkoituksella tuoda Terveyskirjat-otsikollaan mieleen Terveyskirjaston. Sen sijaan tiedän olevani itse huolimaton lukija verkossa – samanlainen kuin suurin osa muistakin.

Jos en olisi nopeasti selvittänyt väärinkäsitystäni, antioksidanttihoitojen assosioiminen Terveyskirjastoon toimisi minun kohdallani niin, että jälkimmäisen brändi heikentyisi.

Jollekin muulle saattaisi käydä niin, että antioksidanttihoitojen brändi paranisi. Siksi verkossa kannattaa olla tarkkana, kenen tuottamasta tiedosta todella on kyse ja millaisen brändin läpi tietoa luetaan.