Terveyskirjasto, Terveyskirjat ja luotettavan tiedon brändi

Profiilikuva
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Olen joskus kirjoittanut siitä, kuinka tiedebrändi on haluttua lainatavaraa. Käyttämällä tieteellisen kuuloisia termejä saadaan lähes asia kuin asia kuulostamaan uskottavalta asiantuntijatiedolta.

Erityisesti terveyttä koskevien väitteiden kohdalla tieteeltä lainataan surutta. Siksi tietoa etsivän ihmisen on myös vaikea tietää, mikä on luotettavaa, tutkimukseen perustuvaa terveystietoa – ja mikä aivan jotain muuta.

Eräs luotettava terveystiedon lähde verkossa on Terveyskirjasto. Sivustoa tuottaa Duodecim-kustantamo, ja sisältö perustuu muun muassa kansallisiin hoitosuosituksiin sekä Duodecimin kustantamiin Lääkärin käsikirjoihin.

Terveyskirjasto on koko ajan kasvattanut suosiotaan: sen artikkeleita avataan nyt yli 50 miljoonaa kertaa vuodessa. Ikää sivustolla on kymmenen vuotta.

Koska olen luottanut Terveyskirjastoon, olen ollut hämmentynyt, kun Facebookin uutissyötteessä on välillä vilahtanut Terveyskirjaston FB-sivun jakamia linkkejä luontaistuotteista tai antioksidanteista. On ylistetty vehnänorasta, vihreitä superruokia ja ”luonnon antibiootteja”.