Humpuukitehtaat käynnistyvät, kun ihminen haluaa olla tehokas ja terve

Profiilikuva
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Kun kysyntää on, alkaa kummasti löytyä myös tarjontaa. Opportunistinen ihmismieli huomaa hyvin, mitä ihmiset ympärillä kaipaavat. Muiden tarpeiden varaan voi nopeasti pystyttää vaikkapa bisneksen.

Humpuuki on aina tarjontaa johonkin kysyntään. Esimerkiksi homeopatia, jonka juuret yltävät 1700-1800-luvun vaihteeseen, on historiansa aikana ehtinyt tuottaa tarjontaa moneen erilaiseen tarpeeseen.

Hoitomuodon kehittäjä Samuel Hahnemann tuskastui 1700-luvun lääketieteeseen, joka oli paitsi tehotonta, potilaalle myös usein hengenvaarallista. Homeopatiassa käytetyt äärimmilleen laimennetut aineet olivat yritys vastata vähemmän vaarallisten hoitojen tarpeeseen. 1960-70-luvulla homeopatia sopi hippiliikkeenäkin näkyneeseen ajatteluun, jossa etsittiin vaihtoehtoja talouden ja tekniikan vallalle.

Nyt 2000-luvulla homeopatia haluaa vastata siihen kysyntään, joka syntyy, kun ihmiset eivät koe lääkärien kuuntelevan heitä, uhraavan aikaa tilanteen kokonaisvaltaiseen kartoittamiseen tai löytävän ratkaisuja vaikeasti hoidettaviin toiminnallisiin häiriöihin kuten sisäilmaoirehtimiseen tai sähköyliherkkyyteen.

Viime vuosina on syntynyt tarve erilaisille tietoisuustaidoille. Nykyihmisen pitäisi olla tehokkaan suorittajan lisäksi tehokas rentoutuja, ja siksi meille markkinoidaan erilaisia mindfullness- ja meditaatiokursseja ja kirjallisuutta. Niiden myötä ihmisen toivotaan muuttuvan tarkkaavaiseksi ja läsnöolevaksi. Osa tarjonnasta on laadukasta ja tutkimukseen perustuvaa, mutta humpuukiakin löytyy valtavasti. Tilaisuus tekee varkaan.