Yhdysvallat ja EU uhkaavat toisiaan miljardisanktioilla kiistassa lentokonetukiaisista

Airbus
Teksti
Jyri Raivio


Maailman pisimmäksi ja pahimmaksi kutsuttu kauppapoliittinen riita kärjistyy entisestään Yhdysvaltain ja EU:n välillä.

Airbus A380 -lentokone Paris Air Show’ssa kesäkuussa 2011. Kuva Francois Mori / AP / Lehtikuva.

EU pyysi syyskuun lopulla maailman kauppajärjestöltä WTO:lta lupaa määrätä amerikkalaisille tuotteille jopa 12 miljardin dollarin eli 9,3 miljardin euron arvosta rangaistustulleja, mikäli Yhdysvallat ei luovu EU:n mielestä laittomista tukiaista suurimmalle matkustajalentokoneiden valmistajayhtiölleen Boeingille. Yhdysvallat puolestaan aikoo pyytää WTO:n lupaa kymmenen miljardin dollarin sanktioille, jos EU-maat eivät lopeta Washingtonin laittomina pitämiä tukiaisia eurooppalaiselle lentokonevalmistajalle Airbusille.

Riitelyä tukiaisista on käyty vuosikymmeniä. Airbus perustettiin jo vuonna 1970 horjuttamaan amerikkalaisten siihen saakka täydellistä hegemoniaa suurten matkustajalentokoneiden markkinoilla. Alussa yhtiötä pidettiin Atlantin länsirannalla lähes vitsinä, mutta suhtautuminen muuttui, kun useat Airbusin mallit osoittautuivat myyntimenestyksiksi. Samalla alkoi valitus eurooppalaisten muka jakamista laittomista valtiontuista, jotka Boeingin mielestä vääristivät alan kilpailua.

Suurin valituksen aihe olivat eurooppalaisten valtioiden, lähinnä Airbus-maiden Saksan, Ranskan, Britannian ja Espanjan, myöntämät edulliset tuotekehitysluotot. Airbus kiistää niiden olevan kiellettyä tukea, koska lainat maksetaan takaisin koneiden myynnistä saaduilla tuotoilla.

Tämä kiista koskee vähäiseltä osalta myös Suomea. Patria lähti mukaan Airbusin lippulaivan eli A380-superjumbon siiven osien alihankkijaksi Suomen valtiolta saamansa tuotekehitysluoton turvin.

Yhdysvalloissa väitetään Airbusin saaneen muiden tukien lisäksi kaikkiaan yli 15 miljardia dollaria tällaisia luottoja. Piikki on yhä auki. Airbusin uusimman konetyypin, Finnairillekin tulevan A350:n kehitystyötä rahoitetaan valtioiden myöntämillä tuotekehityslainoilla.

Eurooppalaiset puolestaan sanovat Boeingin saaneen yli 19 miljardin dollarin tuet useista amerikkalaisista julkisista lähteistä. Suurin tukija on ollut maan ilmailu- ja avaruushallinto NASA, jonka osuus kaikista tuista on eurooppalaisväitteiden mukaan rapiat puolet.

Pitkä kinastelu seurasi alan suhdanteita. Kun kysyntää riitti, riitapukarit keskittyivät rakentelemaan koneitaan ja jättivät kinastelun vähemmälle ja päinvastoin.

Jupakka siirtyi uuteen vaiheeseen seitsemän vuotta sitten, kun molemmat osapuolet kääntyivät WTO:n puoleen. Se sopii erotuomariksi, koska sillä on valmis riitojen ratkaisumekanismi, jonka päätökset sitovat kauppajärjestön jäsenmaita. Eräiden arvioiden mukaan lentsikkariidan WTO-käsittely on aiheuttanut tähän mennessä sadan miljoonan dollarin kustannukset.

Niillä on saatu aikaiseksi tuhansia sivuja papereita ja useita eri osaratkaisuja, joiden mukaan molemmat osapuolet ovat ainakin osittain väärässä. Jokaista riitojenratkaisupaneelin ja vetoomuselimen päätöstä on säestänyt Airbusin ja Boeingin informaatioisku, jossa mustaa yritetään vimmatusti kiillottaa valkoiseksi. Kokonaisvaikutelma on surkuhupaisa.

Nyt esillä olevat rangaistustullit ovat WTO:n historian suurimpia, joten kiista on paitsi pisin, myös pahin tähänastisista. Atlantin yli käydään kauppaa noin miljardilla dollarilla päivässä, johon verrattuna sanktiot eivät vaikuta kovinkaan suurilta. Ne kuitenkin hapattavat USA:n ja EU:n välisiä kauppapoliittisia suhteita tavalla, joka voi helposti johtaa uusiinkin kiistoihin.

Euroopassa pelätään myös riidan ja sen myrkyttämän ilmapiirin vaikutuksia tekeillä olevaan ilmailu- ja aseteollisuuden suurfuusioon. Airbusin emoyhtiö EADS neuvottelee yhdistymisestä brittiläisen BAE Systemsin kanssa. Fuusiossa syntyisi maailman suurin ilmailu- ja aseyhtiö, jolle Yhdysvallat olisi äärimmäisen tärkeä markkina-alue.

BAE Systems tekee jo nyt isoa bisnestä Pentagonin kanssa, ja fuusio edellyttää Yhdysvaltain viranomaisten hyväksymistä. Ratkaisematon kauppariita siviilikoneiden valmistuksen puolella ei ainakaan edistä luvan saamista.