Veikkaus koettelee yhä lain rajoja

Peliyhtiö on luvannut siistiä toimintaansa, mutta asiakirjat osoittavat, että sopimaton markkinointi on jatkunut. Yhtiötä on jälleen pitänyt uhata sakoilla.

arpajaislaki
Teksti
Mikko Niemelä

Valtion rahapeliyhtiö Veikkaus on ollut muutaman vuoden ajan julkisessa ja poliittisessa pyörityksessä kyseenalaisen markkinointinsa takia. Poliittisen paineen alla uusi arpajaislaki on edennyt usean vuoden valmistelun jälkeen eduskuntaan, ja sen toivotaan hillitsevän peliongelmia.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus haluaa muun muassa tehostaa arpajaislain vastaisen markkinoinnin valvontaa. Lain myötä Poliisihallitus voisi esittää markkinaoikeudelle hallinnollista seuraamusmaksua arpajaislain vastaisesta markkinoinnista.

Uusi linjaus on ymmärrettävä, sillä Poliisihallitus on joutunut jo useita vuosia muistuttamaan Veikkausta arpajaislain noudattamisesta. Veikkausta on uhattu useita kertoja sakoilla, mutta tästä huolimatta markkinointirikkomukset ovat jatkuneet.

Kiivaimman mainoskohun aikana elokuussa 2019 Veikkaus laittoi osan mainonnastaan tauolle. Tuolloin Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski myönsi yhtiön tehneen virheitä markkinoinnissaan. Veikkaus päätyi teettämään ulkopuolisen arvion markkinointinsa ongelmista.