Olematon palvelu kannattaa - suuret lentoyhtiöt kiristävät kilpailua halpalentoyhtiöitä vastaan

Air Berlin
Teksti
Pekka Anttila
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Halpalentoyhtiöiden matkustajat eivät ole kiukutelleet pitkistä matkoista lentokentältä eivätkä jonottamisesta. Nyt hintojaan laskevat myös perinteiset yhtiöt lisämatkustajien toivossa. Kuva Roni Rekomaa / Lehtikuva.


Suuret lentoyhtiöt tiukentavat otteitaan halpalentoyhtiöitä vastaan ja siirtyvät taistelemaan asiakkaista pienten yhtiöiden omalle kotikentälle. Useat jätit ovat laskeneet hintojaan, pudottaneet palvelun tasoa lennoilla ja tuoneet uusia lisämaksuja matkustajille.

Muutos on kiusallinen suurille lentoyhtiöille, jotka aluksi vähättelivät halpakilpailijoiden merkitystä. Harmikseen ne ovat huomanneet, että kiusankappaleet eivät suostuneet kuolemaan.

Esimerkiksi Lufthansa kertoi viime viikolla avaavansa uuden päivittäisen yhteyden Helsingin ja Berliinin välillä. Matkustajia houkutellaan halvoilla hinnoilla: yhdensuuntainen välilaskuton lento maksaa 49 euroa. Berliiniin lentävät myös Finnair ja sen yhteistyökumppani, halpalentoyhtiö Air Berlin.

Suomen maajohtajan Marek Kuchtan mukaan kyseessä on uudentyyppinen avaus Lufthansalle. Hinnoittelujärjestelmä koskee myös muita kuin Suomen lentoja. Taustalla on lisäksi se, että Berliiniin avataan kesäkuussa 2012 uusi lentokenttä.

“Tämä on hyvä tilaisuus testata, miten me voimme toimintaamme muuttamalla kilpailla tiukemmin halpalentoyhtiöitä vastaan”, Kuchta sanoo.

Syytä pohtimiseen onkin, sillä halpayhtiöt ovat myyneet lippuja kymmeniä prosentteja edullisemmin, mutta tästä huolimatta takoneet omistajilleen rahaa.

“Jotain on todella muuttunut merkittävästi. Kävin juuri Liettuassa ja huomasin Kaunasin lentokentällä yli kymmenen Ryanairin konetta. Kuka olisi uskonut tähän vuosia sitten? On selvää, että halpalentoyhtiöt ovat opettaneet ihmiset lentämään, mutta ne ovat kasvattaneet samalla uuden matkustajasukupolven myös suurille yhtiöille. Ehkä voitaisiin puhua kilpailusymbioosista”, Kuchta sanoo.

Hänen mukaansa Berliiniin saapuvilla syöttöliikenteen matkustajilla on jatkolentoyhteydet noin 50 kohteeseen Euroopassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa.

Finnairilta kerrotaan, että se ei aio reagoida Lufthansan liikkeisiin, mutta markkinakehitystä seurataan tarkasti. Finnairin kaupallisista toiminnoista vastaava johtaja Mika Perho painottaakin esimerkiksi yhteistyökumppani Air Berlinin merkitystä Aasian reittien syöttöliikenteessä.

Edullisia lippuja myyvän Air Berlinin kanssa Finnair tuo Euroopasta matkustajia Helsinkiin. Finnair taas on ainoa yhtiö, joka lentää Helsingistä kaukolentoja Aasiaan.

Finnair on liittoutunut myös alueelliseen lentämiseen erikoistuneen Flyben kanssa.

Halpa ei ole salatiedettä

Perinteiset lentoyhtiöt ovat painottaneet maailmanlaajuisen verkoston merkitystä, sellaista halpalentoyhtiöt eivät ole pystyneet tarjoamaan. Pienet yhtiöt ovat keskittyneet Euroopan sisäiseen liikenteeseen, jolla syötetään matkustajia pitkille mannerten välisille lennoille.

Osa suurista lentoyhtiöistä on janoamassa samoille apajille halpayhtiöiden kanssa, kun ne ovat huomanneet, että matkustajat eivät kiukuttelekaan jonottamisesta, olemattomasta palvelusta tai pitkistä matkoista syrjäisille pikkukentille.

Lentoyhtiön pyörittäminen halvalla ei ole salatiedettä. Kaikkien tiedossa on, mitä lentokoneet ja polttoaine maksavat ja kuinka helppoa on lippujen myyminen halvalla internetissä.

Marek Kuchta huomauttaa, että myös pienet yhtiöt ovat siirtyneet lähemmäksi suuria yhtiöitä. Liiketoimintamalleja on lukuisia.

“Kuka enää pystyy määrittelemään tarkasti, mitä halpalentoyhtiö tarkoittaa? Norwegian houkuttelee yritysasiakkaita ja Air Berlin myy lentojaan myös matkatoimistojen kautta”, Kuchta sanoo.

Uutta on kokeiltu muuallakin. Lufthansa pyrkii lisäämään yhteishankkeiden määrää Star Alliance-lentoyhtiöleirin sisällä. Seitsemän lentoyhtiötä on päättänyt jakaa lipunmyynnistä saamiaan tuloja. Eli kun matkustaja lentää vaikkapa Frankfurtin kautta Torontoon eri yhtiöiden koneilla, tulot jaetaan kimpassa.

Estonian Airin toimitusjohtajan, liikkeenjohdon entisen konsultin Tero Taskilan mukaan on mahdollista, että käsite halpalentoyhtiöstä saattaa kadota, kun kaikkien yhtiöiden hinnat lähentyvät toisiaan. Halpalentoyhtiö voi esimerkiksi tarkoittaa yhtiön omaa kustannustasoa, ei asiakkaalta pyydettävää hintaa.

Osa halpalentoyhtiöistä, kuten pörssinoteeratut easyJet ja Ryanair, ovat kasvaneet vauhdilla. Mutta keskittymällä kasvuun ja tuoton tekemiseen sijoittajille ne saattavat menettää otteensa siihen kaavaan, joka teki niistä menestyksekkäitä.