Näissä autoissa vähiten vikoja - entä ajokilometrit?

autot
Teksti
Juho Salminen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Mitkä automallit hylättiin katsastuksessa useimmin? Entä jos vikoja vertailtaisiinkin ajokilometrien perusteella?

Katsastus auto
Honda pärjäsi hyvin katsastustilastoissa. Kuva Lauri Tuisku / Lehtikuva.

Mitkä autot saavat katsastuksessa hylkäystuomion herkemmin kuin toiset? Tähän kysymykseen vastaa A-Katsastuksen tänään julkaisema tilasto (pdf-tiedostona täällä).

Listasta voi päätellä, että uusista autoista japanilaiset (Mazda, Toyota) ja eurooppalaiset (Mercedes-Benz, Ford) merkit keräävät vähiten vikoja.

Joukossa on myös muutamia yllätyksiä automerkkien perinteisiin imagoihin nähden: esimerkiksi kolme vuotta vanhat Mercedes-Benz E-sarja ja Volvo V70 ovat listan häntäpäässä. Molemmilla hylkäysprosentti on yli 12.

Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus. Esimerkiksi kyseisillä automalleilla myös ajetaan enemmän, ja tämä näkyy vikojen määrässä.

A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka sanoo, että suuret ajomäärät korreloivat selvästi kuluvien osien vikojen kanssa. Tällaisia kohteita ovat muun muassa iskunvaimennus ja ohjauslaitteet.

Saksalainen katsastusyritys Dekra julkaisee myös katsastustilastoa, mutta listaa autot ajomäärien perusteella iän sijaan. Voisiko tällainen toimia Suomessa?

“Emme ole tällaista miettineet. Iän mukaan tehtävä tilasto olisi kyllä mielenkiintoinen näkökulma.”

Pellikka sanoo, että ajokilometrien mukaan tehtävä vikatilasto palvelisi kuluttajaa, joka suunnittelee autonostoa.

“Sellaisesta listasta voisi esimerkiksi katsoa, missä vaiheessa minkäkinlaisella autolla kuluvien osien uusiminen on tulossa eteen.”

Japanilaiset kärjessä

A-Katsastus on listannut automallit iän perusteella. Tänään julkaistussa tilastossa mukana ovat autot, jotka on otettu käyttöön vuosina 1998-2004 sekä 2006.

Viime vuonna A-Katsastus hylkäsi ensimmäisellä katsastuskerralla neljänneksen autoista, tarkalleen ottaen 24,8 prosenttia. Määrä on pysynyt lähes samanlaisena koko 2000-luvun. Pellikka sanoo, että erityisesti pistävät silmään uusien autojen suuret hylkäysprosentit. Suurin yksittäinen syy tähän on pakokaasupäästöt.

“Käytännössä tämä tarkoittaa pakokaasupäästöjen valvontajärjestelmän vikamuistilukua”, Pellikka sanoo.

Jos katsoo autojen vähävikaisinta kolmen kärkeä vuonna 2009, tulos on japanilaisten ylivaltaa: Toyota, Honda sekä Mitsubishi/Subaru. Tähän tulokseen päätyy, kun kerää eri-ikäisistä autoista parhaimmat ja laskee, kuinka monta kertaa kukin merkki esiintyy.

Japanilaisten merkkien vähävikaisuus näkyy varsinkin hieman vanhemmissa, vuosien 1998-2002 malleissa.