Mielikuvia mielikuvitusmaailmassa

internet
Teksti
Raimo Valkama
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Musiikki­bisneksessä voi menestyä myös ilman markkinointia. Taikasana on Myspace.

Maailman suosituimmaksi internetyhteisöksi kolmessa vuodessa noussutta Myspacea käyttää päivittäin lähes 40 miljoonaa ihmistä. Rekisteröityneitä, oman profiilinsa luoneita käyttäjiä yhteisöllä on jo yli 110 miljoonaa – sivusto laajenee 500 000 käyttäjän viikkovauhdilla.

Myspace on yhteisö, jossa ihmiset ja artistit luovat oman globaalin verkostonsa samanhenkisten kanssa. Omasta persoonasta tai orkesterista luodaan enemmän tai vähemmän todellisuuteen pohjaava profiili tekstin, kuvien, musiikin, video-clippien ja päiväkirjan avulla. Myspacen mielikuvitusmaailmassa mielikuvat ovat todellisuutta ihmeellisempiä.


Sivuston suosio perustuu sen käyttäjäystävällisyyteen. Musiikki on heti kuunneltavissa, kuvat ja videot heti nähtävissä; mielikuva muodostuu muutamassa sekunnissa. Bändin suosion määräävät yksittäiset käyttäjät hiirillään äänestäen.

Fanipostia reaaliajassa


Myspace on tasa-arvoistanut musiikin markkinointia. Siitä saattaa jopa olla enemmän hyötyä pienemmille bändeille, jotka pystyvät pitämään yhteyttä faneihinsa henkilökohtaisesti.


“Ellei iso levy-yhtiö palkkaa koneistoa scouttaamaan bändeilleen faneja, puntit ovat tasan”, kertoo Disco Ensemblen laulaja Miikka Koivisto.


Myspace on mahdollistanut reaaliaikaisen fanipostin, jonka ansiosta suosikkiyhtyeen tekemisiin sitoutuminen on vahvistunut. Artisti ei ole enää tavoittamaton ja etäinen, yhteisö on luonut luonnollisen kanavan artistin ja fanin väliselle vuorovaikutukselle.


Viimeistään englantilaisen Arctic Monkeys -yhtyeen menestystarina alleviivasi Myspacen merkityksen tämän päivän tehokkaimpana musiikin markkinointikanavana. Yhtyeen debyyttialbumi What Ever People Say I Am, That´s What I´m Not nousi yhteisön lumipallo-efektin ansiosta suoraan Ison-Britannian albumilistan kärkeen. Perinteiseen markkinointiin ei panostettu juuri ollenkaan, siihen ei pienellä Domino-levymerkillä olisi ollut resurssejakaan.
Myös Himin, Rasmuksen ja Nightwishin aikaansaama Suomi-buumi elää valovoimaisimmin nimenomaan Myspacen mielikuvamaailmassa.


“Siellä on paljon tyyppejä, jotka kiinnostuvat bändeistä nimenomaan sen takia, että ne tulevat Suomesta. Emme ole lähteneet mukaan Suomi-hehkutus -foorumeihin. Se tun­tuu jotenkin niin talviolympialaishenkiseltä. Itsekin olen kiinnostunut japanilaisesta kulttuurista, mutta en voisi kuvitella ylläpitäväni mitään Japani-keskustelufoorumia”, pohtii Koivisto.

Nuoret tuotteistuvat?

Suomi-foorumeilla nuoret kes­kustelevat tietysti bändeistä, mutta myös suomalaisesta kulttuurista. Esimerkiksi Jyväskylää käsittelevää keskustelua on ku­vitettu Alvar Aallon kuvin ja rakennuksin. Pop-musiikilla on näköjään enemmän tarttumapintaa ja vaikutusvoimaa kuin yleisesti annetaan ymmärtää.


Myspacella on myös pimeämpi puolensa. Individualismia korostava mielikuvamaailma ajaa nuoret brändäämään it­seään jonkin asteisiksi tuotteiksi, internet-julkkiksiksi. Huomiotalous on arkipäivää Myspacessa.


“Olen ihmeissäni seurannut kuinka ihmiset rakentavat itsestään brändiä My­spaceen. Mallit ja keinot otetaan mediasta. Siellä on ylilyöntejä ja 16-vuotiaita tyttöjä suurin piirtein tissit paljaana. Vähän ihmetyttää sekin, miten etenkin amerikkalaisten käyttäjien sivuilla ihmiset keräävät ´ystäviä´ tyyliin kuka on suosituin”, päivittelee Miikka Koivisto.

Teksti Antti Karkiainen

Aiheesta lisää
Wikipedia: MySpace (suom.)
MySpace.com
Tom Anderson
Yrityksen toisen perustajan oma sivu