Finnair harkitsee Finncommin tilalle uutta kumppania Euroopasta

Air Baltic
Teksti
Pekka Anttila
Finncomm ja Finnair
Kuvat Vesa Moilanen ja Matti Björkman / Lehtikuva.

Finnairissa valmistellaan yhteistyön aloittamista uuden eurooppalaisen lentoyhtiön kanssa.

Suomen Kuvalehden tietojen mukaan Finnair on valmis hyvin nopealla aikataululla tekemään sopimuksen uuden kumppanin kanssa. Varautumisen taustalla on se, että Finnairin kotimaan syöttöliikenteeseen ei haluta ongelmia, mikäli Air Baltic ostaa Finnairin nykyisen kumppanin Finncommin.

Uuden kumppanin löytäminen ei ole vaikeaa, sillä Euroopassa on useita yhtiöitä, jotka pystyvät hoitamaan Finnairin tarvitsemaa kotimaan syöttöliikennettä. Syöttöreittien tulevaisuus ei siten ole Finncommin varassa.

Yksi mahdollinen liittolainen voisi olla Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö Air Berlin, jonka kanssa Finnair ilmoitti heinäkuun lopussa aloittavansa yhteistyön. Air Berlin puolestaan omistaa 49,9 prosenttia itävaltalaisesta FlyNiki-lentoyhtiöstä.

Finnairin kannalta bonuksena olisi se, että FlyNikillä on valmiiksi samanlaisia Embraer-koneita kuin Finnairilla. Lisäksi itävaltalainen yhtiö on jo nyt lainannut Finnairilta pilotteja koneitaan lentämään.

Yhteistyötä Air Berlinin kanssa pidetäänkin huomattavasti Finncommia tärkeämpänä. Air Berlinin kautta Finnair pääsee iskemään yhden pääkilpailijansa markkinoille. Lufthansa on Aasian liikenteessä Finnairin ykköskilpailija. Air Berlinin verkosto kattaa Euroopan ostovoimaisimman markkina-alueen.

Yhteistyön myötä syntyy lukuisa määrä uusia nopeita yhteyksiä saksankielisestä Keski-Euroopasta Helsingin kautta Aasiaan.

Air Berlin liittyy myös oneworld-lentoyhtiöallianssiin, johon Finnair on kuulunut jo pitkään. Liittyminen tapahtunee vuoteen 2012 mennessä, mutta jo tämän vuoden marraskuussa yhtiöt aloittavat niin sanotun code share -yhteistyön.

Se tarkoittaa sitä, että yhtiöt suunnittelevat kaupallista yhteistyötä Saksan ja Suomen välisessä liikenteessä ja myöhemmin Finnairin Aasian liikenteessä.

Kymmenien miljoonien kauppa

Vuonna 1993 perustetun Finncommin kärjistyneen tilanteen taustalla on se, että osa yhtiön nykyisistä omistajista haluaa muuttaa osuutensa rahaksi. Air Balticin ja Finnairin keskinäinen nahistelu sopii Finncommin omistajille hyvin, sillä kilpailutilanne parantaa pääomasijoittajien asemaa.

Finncommin kaupassa on kyse kymmenistä miljoonista euroista.

Yhtiöstä tihkuneiden tietojen mukaan omistajat eivät ole yksimielisiä myynnin tarpeellisuudesta tai ajankohdasta.
Liika ahneus kauppatilanteessa saattaa kostautua. Finnair ei aio ryhtyä puolustamaan Finncomm-linkkiään hinnalla millä hyvänsä, vaikka yhteistyötä olisikin jatkettu mielellään.

Maanantaina Finncomm kertoi lopettavansa lennot Jyväskylään, Poriin ja Seinäjoelle. Tiistaina Finnair ilmoitti aloittavansa kaksi uutta päivittäistä vuoroa Helsingistä Jyväskylään. Jatkossa vuoroja on neljä päivässä.

Blue1 puolestaan selvittää parhaillaan lentoliikenteen mahdollista aloittamisesta Poriin ja Seinäjoelle.

Finncomm kertoo kuljettaneensa viime vuonna 872000 matkustajaa. Tästä huolimatta yhteistyö Finncommin kanssa on Finnairille marginaalinen asia kokonaisvolyymien kannalta.

Henkilökilometreissä laskettuna Finncommin osuus Finnairin kotimaan reittiliikenteestä on vain noin neljän prosentin luokkaa.
Finncomm Airlinesin reittiverkosto kattaa jo 16 kotimaista ja 5 ulkomaista kohdetta. Yhtiön laivastoon kuuluu 12 ATR-potkuriturbiinikonetta ja kaksi Embraer 170 -suihkukonetta.

Aiheesta lisää

Liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) mukaan valtio on valmis tukemaan kannattamattomia lentoreittejä. (YLE)