
Fazerin vastaisku: Karkkikeksit tekevät tyhjäksi makeisveroa
Yhtiö tavoittelee kekseissä yli 25 prosentin markkinaosuutta.
Fazer toi viime syksynä kaupan hyllyyn Geisha-, Marianne- ja Angry Birds -keksit. Geisha on tunnettu suklaabrändi, Marianne ja Angry Birds karamellituotemerkkejä.
Jo aikaisemmin viime vuonna Fazer alkoi käyttää Suffeli- ja Julia-makeisbrändejä uusien keksien lanseeraamiseen.
Yritys käyttää samaa konstia myös leivonnaisten markkinoinnissa. Se myy esimerkiksi donitseja ja muffinsseja Dumle- ja Angry Birds -tavaramerkeillä.
Käytännössä tuoteinnovaatiot tekevät osaltaan tyhjäksi Suomen makeisveroa, jota hallitus on perustellut kansanterveysargumentein. Vuonna 2011 voimaan tullut kansallinen makeisvero rasittaa karamelli- ja suklaatuotteita, mutta ei sen sijaan koske keksejä.