EU hyväksyi Pirkkalan lentokenttämaksut - viiden vuoden turha tutkinta päättyi

EU:n komissio
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Ryanairin lentokoneita Dublinin lentokentällä toukokuussa 2010. Kuva Peter Morrison / AP / Lehtikuva.

EU:n komissio on hyväksynyt Ryanairin ja valtionyhtiö Finavian sopimuksen Ryanairin Tampere-Pirkkalan lentoasemalla maksamista maksuista. Asiaa on tutkittu Finnairin tekemän valituksen pohjalta jo viiden vuoden ajan.

Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair lentää Pirkkalan kakkosterminaalista, joka on entinen rahtivarasto ja tasoltaan kämäisimpien vanhojen rautatieasemien luokkaa. Näin ollen Suomen lentokenttiä operoiva Finavia perii terminaalin käytöstä alhaisempia maksuja kuin mitä viereistä, nykyaikaista ja siistiä terminaalia käyttäviltä lentoyhtiöiltä peritään. Tämä maksuale on valittajan mielestä valtion tukea Ryanairille ja siis EU:n kilpailusääntöjen vastaista.

Finavia on jo vuosia tolkuttanut, että alennus johtuu vain siitä, että tarjottu tavarakin on huonolaatuisempaa ja että kuka tahansa muukin lentoyhtiö voi toimia kakkosterminaalista samoilla, alennetuilla maksuilla. EU:n komissio on nyt siis päätynyt samaan tulokseen.

Sen torstaina julkistetussa päätöksessä todetaan, että Finavia ja Ryanair ovat toimineet niin kutsutun MEIP-periaatteen (Market Economy Investor Principle) mukaan eli sopimuksen ehdot olisivat myös kaupallisesti toimivan yrittäjän hyväksyttävissä. MEIP on kantava periaate komission ratkoessa valtiontukiasioita muutenkin. Sen mukaan valtio ei esimerkiksi voi pelastaa omistamaansa lentoyhtiötä konkurssilta yksinomaan osakepääomaa korottamalla.

Vielä viime keväänä päätöksen sisältö ei ollut lainkaan varma. Ryanairin vauhdikas ja särmikäs toimitusjohtaja Michael O’Leary kävi Tampereella lobbaamassa asiaansa. Hän sanoi, että jos komissio kieltää operaatiot Pirkkalasta nykyehdoilla, vaarassa on 500 työpaikkaa. Ryanair lentää tänä vuonna Tampereelta noin puoli miljoonaa matkustajaa. Kesäaikataulussa kohteita on 12, talviaikaan viisi.

O’Leary on käynyt tästä aihepiiristä sotaa komission kanssa jo pitkään. Komissio totesi 2004, että Ryanairin ja belgialaisen Charleroin kentän sopimus sisältää laitonta valtiontukea. Ryanair valitti ja päätös purettiin EU:n tuomioistuimessa neljä vuotta myöhemmin. Vuoden 2004 jälkeen komissio on tutkinut kaikkiaan kahdeksaatoista tällaista tapausta, lähes poikkeuksetta turhaan.

Pirkkalan tyyppisten kansallisten kakkoskenttien käyttäminen on olennainen osa Ryanairin strategiaa. Niissä maksut ovat poikkeuksetta halvempia kuin pääkentillä ja halvat maksut ovat välttämättömyys, kun lippuja myydään Ryanairin tapaan hyvin halvalla. Kolme vuotta sitten yhtiö tarjoutui tulemaan myös Helsinki-Vantaalle, kunhan maksuista sovittaisiin. Finavia ei halunnut eikä varmasti olisi edes voinut antaa alennuksia yhdelle operaattorille ja hanke kuivui siihen.

Ryanair leikkaa Espanjan-lentoja

Halpalentoyhtiöiden haavoittuvuus kaikenlaisten kustannusten nousulle näkyy nyt selvästi Ryanairin liikenteessä yhdelle sen päämarkkina-alueista eli Espanjaan. Syvässä taloudellisessa ahdingossa kituva Espanjan hallitus aikoo korottaa lentoliikenteen matkustajaveroa. Ryanair ei tällaista toimenpidettä hyväksy vaan aikoo lopettaa lähes viisi sataa viikoittaista lentoa Madridiin, Barcelonaan ja Kanarian saarille.

Tiukka kustannuskontrolli on kuitenkin kantanut Ryanairissa kauniita tuloksia. Halpalentoyhtiö kuljetti maaliskuun lopussa päättyneenä viime tilivuonnaan lähes 76 miljoonaa matkustajaa ja teki noin 4,3 miljardin euron liikevaihdolla 503 miljoonan euron voiton. Tällä alalla ja näinä aikoina se on hämmästyttävä tulos.

Ryanair siis jatkaa Pirkkalasta ainakin niin kauan kuin matkustajia riittää. Kakkosterminaalin tilojakin aiotaan parantaa niin, että nykyisten kahden asemasta siellä voidaan yhtä aikaa käsitellä kolme lentovuoroa. 3,3 miljoonan euron remontin maksavat tasaosuuksin liikenne- ja viestintäministeriö, Tampereen kaupunki ja talousalue sekä Finavia. Kokonaan uuden kakkosterminaalin rakentamisesta on sen sijaan ainakin toistaiseksi luovuttu.

Pirkkalan matkustajamäärä viime vuonna oli 657 630. Ryanairin asema kentän siviilitoiminnassa on siis täysin hallitseva.

Toinen pääkäyttäjä eli ilmavoimat pakkaa ensi vuonna kimpsunsa ja kampsunsa ja siirtää Hornet-hävittäjänsä Pirkkalasta Siilinjärven Rissalaan ja Rovaniemelle. Pirkkalaan jää koelentotoimintaa ja Hornet-valmiudet, mutta noin kaksi kolmasosaa lennoista loppuu.