Angry Birds: "Peli on meille kaikki kaikessa, teemme sillä bisnestä pitkään"

iPhone
Teksti
Juho Salminen
Angry Birds
Angry Birds -pelin lintuhahmot ovat kohta myös pehmoleluja. Rovio Mobilen Peter Vesterbacka (oik.) tähtää toimitusjohtaja Mikael Hediä linnulla yrityksen toimitiloissa Espoon Keilaniemessä. Kuva Markus Pentikäinen.

Pyhäinpäivän seutu on ollut Rovio Mobile Oy:ssä kiireistä aikaa. Yritys julkaisi suositusta Angry Birds -pelistään erityisen Halloween-version. Sitä myytiin kuudessa päivässä miljoona kappaletta. Yhdysvalloissa tuhannet ihmiset pukeutuivat pelin innoittamiin asuihin halloween-juhlissa. Peli on inspiroinut asujentekijöitä ja kakkuleipureita eri puolilla maailmaa.

”Yllättävää on ollut, että Yhdysvalloissa ihmiset pysäyttävät kadulla monta kertaa päivässä ja haluavat valokuvaan”, sanoo Peter Vesterbacka, joka vastaa Rovio Mobilen Yhdysvaltojen toiminnasta. Kuvausintoa on lisännyt se, että Vesterbacka kanniskelee välillä mukanaan pelihahmoista tehtyjä pehmoleluja, jotka tunnistetaan.

Angry Birds on tällä hetkellä maailman merkittävimpiä mobiilipelejä. Faneille ja tekijöille siitä on tullut myös ilmiö.

Peli on ladattu yli 30 miljoonalle laitteelle. Merkittävin markkina-alue on Yhdysvallat.

Vihaiset linnut seikkailevat etupäässä Applen iPhone-puhelimissa ja iPad-taulutietokoneissa. Syksyn aikana mukaan ovat tulleet Android-käyttöjärjestelmän laitteet sekä Nokian Symbian 3 -käyttöjärjestelmän kännykät.

Rovion toimitusjohtaja Mikael Hed kertoo, että tällä hetkellä Angry Birds on yritykselle kaikki kaikessa.

”Tämä on hittibisnestä. Kymmenestä pelistä seitsemän tekee tappiota, kaksi pääsee ehkä omilleen ja yksi kattaa muiden tappiot, tuottaa jopa voittoakin.”

Angry Birdsin myötä Rovio Mobile on alkanut tuottaa. Mikael Hed sanoo, että tänä vuonna ja seuraavanakin firman tulos on reilusti voitollinen. Esimerkiksi lokakuussa 2010 liikevaihto oli 1,3 miljoonaa euroa – samaa luokkaa kuin koko edellisen tilikauden liikevaihto.

Yksinkertaisuus kannattaa

Angry Birdsin idea on yksinkertainen. Possut ovat varastaneet lintujen munat. Pelaajan pitää osata singota lintuja possuja kohti oikeassa kulmassa ja oikealla voimalla, mikä ei ole aivan helppoa.

Simppeli idea tuntuu vetoavan monenlaisiin pelaajiin. Pelintekijälle se tarkoittaa, että kädet eivät ole sidotut tarkkaan tarinaan. Asiakkaille tuttua ideaa ja hahmoja voi kuljettaa moneen suuntaan.

Mikael Hed uskoo, että riittävän hyvä peli toimii jopa vuosikymmeniä. Siitä voi tehdä erilaisia versioita, hahmojen ympärille voi kehittää uudenlaisia tarinoita.

”Tetris on yksinkertainen peli, mutta silti se tuottaa valtavasti rahaa joka vuosi”, hän sanoo. ”Angry Birdsin brändi on niin vahva, että sen avulla voimme tehdä bisnestä vuosikausia.”

Lintujen tarina on laajenemassa. Pelistä suunnitellaan parhaillaan versioita pc-koneille, Facebook-sivustolle ja pelikonsoleille. Hedin mukaan on tärkeää, että peliä ei vain kopioida eri alustoille, vaan että se on tehty tavalla, joka toimii parhaiten vaikkapa eri älypuhelimissa tai Facebookissa. Tulossa on myös pehmoleluja ja mahdollisesti elokuva.

Mikael Hed lupaa, että vielä tämän vuoden puolella nähdään uutuuksia Angry Birdsiin liittyen. Mutta muitakin pelejä on suunnitteilla. Ensi vuonna kasvu kiihtyy entisestään, Hed ja Vesterbacka vannovat.

”Teemme pelejä vähän kuin Pixar tekee elokuvia – emme sataa vuodessa vaan yhden tai kaksi kunnolla”, sanoo Peter Vesterbacka.

”Angry Birdsin avulla rakennamme tätä firmaa sellaiseksi, että meillä on jakelukanavat kunnossa, kun tuomme uusia pelejä markkinoille”, Hed sanoo.

Apple on tärkeä

Angry Birds
Näin sitä pelataan: Possut (oik.) pitää tuhota. Tämä onnistuu, kun ampuu ritsalla linnun (vas.) ja osuu. Lintuja on rajallinen määrä, joten pelaajan kannattaa harkita ampumakulmat ja voimakkuudet tarkoin. Pelin edetessä vaikeusaste kasvaa. Kuva Rovio.

Angry Birds suunniteltiin kosketusnäytöille, erityisesti Applen iPhonelle. Niinpä pelin myyntimäärät maailmalla noudattavat iPhonen myyntilukuja.
Applen kaupassa on tarjolla noin 250 000 sovellusta. Käyttäjän on helppo asentaa niitä laitteisiinsa, mutta pelintekijän on helppo hukkua tähän massaan. Siitä huolimatta Rovio halusi tehdä pelin juuri iPhonelle.

”iPhonella on toimivat markkinat. Vaikka kilpailu on hirveää, siellä on mahdollista tehdä rahaa”, Hed sanoo.

Toimivuus tarkoittaa helppoutta sekä pelintekijälle että asiakkaalle. Pelintekijän ei tarvitse neuvotella eri operaattorien kanssa ja tehdä peliä kaikille mahdollisille puhelinmalleille, kuten aiemmin. Käyttäjä tietää, että hän saa pelit ja muut sovellukset helposti yhdestä osoitteesta.

”Tilanne on kaikille osapuolille parempi, paitsi operaattoreille”, Hed sanoo.

Pelintekijää miellyttää myös se, että Applelta pelin tuotot saa kerran kuussa. Aiemmin rahoja joutui odottamaan operaattoreilta jopa puoli vuotta, Hed kertoo.

Bisnes ja käytös muutoksessa

Rovio Mobile on onnistunut siinä, mitä monet tavoittelevat: tekemään rahaa internetin ja mobiilin maailmassa.

Applen laitteilla Angry Birdsistä voi hankkia maksullisen version tai ilmaisen kevytversion. Peliä on ladattu 26 miljoonaa kertaa, joista 10 miljoonaa on maksullista versiota. Nokian puhelimiin peli on ollut tarjolla niin vähän aikaa, että lukuja ei ole. Android-laitteille peli on ilmainen, ansaintalogiikka perustuu mainoksiin. Latauksia on noin viisi miljoonaa.

”Haluamme olla maailman paras pelintekijä. Nyt meidän pitää opetella olemaan maailman paras myös mainoksissa”, sanoo Peter Vesterbacka.

Angry Birds on hyvä esimerkki viime aikoina voimistuneesta kehityksestä. Älypuhelimissa ja taulutietokoneissa jokaista toimintoa varten on oma sovellus, aplikaatio. Jos sovellus on tarpeeksi hyvä, käyttäjä on valmis maksamaan siitä, vaikka saman tiedon saisi ilmaiseksi eri internetsivuilta. Yhdysvaltalaisen Wired-lehden kansi jopa julisti netin kuolemaa (syyskuu 2010: The Web Is Dead). Mikael Hed ja Peter Vesterbacka eivät tätä väitettä allekirjoita.

”Netti ei ole kuollut, liikennettä siellä on valtavat määrät”, Hed sanoo. ”Kosketusnäytölliset laitteet kuitenkin yleistyvät jatkuvasti ja kysyntää sovelluksille on entistä enemmän.”

”Netti ei ole häviämässä mihinkään, sama sisältö näytetään vain eri tavalla”, Vesterbacka sanoo.
Jotain on silti muuttunut, muukin kuin mahdollisuus ansaita. Ihmisten käytös.

”Jos katsoo ihmisiä ruuhkabussissa, harva osaa olla paikallaan tekemättä mitään. Monet pelaavat tai kuuntelevat musiikkia. Vapaa-ajan määrä tavallaan lisääntyy, on mikrovapaa-aikaa. Joku voisi tutkia, millainen rentouttava vaikutus on sillä, jos pelaa kaksi minuuttia bussimatkalla.”