Air Baltic hakeutui velkasaneeraukseen - lennot jatkuvat toistaiseksi

Air Baltic
Teksti
Jyri Raivio
Latvialaisen Air Baltic -lentoyhtiön kone Helsinki-Vantaan lentokentällä huhtikuussa 2010. Kuva Sari Gustafsson / Lehtikuva.

Latvialainen, Suomessakin pontevasti toimiva lentoyhtiö Air Baltic on hakeutunut velkasaneeraukseen. Sen syyksi ilmoitetaan yhtiön tiedotteessa kahden pääomistajan eli Latvian valtion ja saksalaisen Bertolt Flickin sijoitusyhtiön BAS:n sovittamattomat ristiriidat. Ne ovat estäneet yhtiön osakepääoman korottamisen.

Air Baltic jatkaa ainakin toistaiseksi toimintaansa entiseen malliin. Muutoksista luvataan ilmoittaa matkustajille erikseen.

Toiminnan rajuista supistuksista on tosin ilmoitettu jo ennen velkasaneeraushakemusta. Viime viikolla kerrottiin yhtiön peruuttavan syksyllä satoja lentoja ja lomauttavan 500 työntekijää. Jo elokuussa kerrottiin 200 työntekijän vähentämisestä.

Latvian valtio omistaa Air Balticista 52,6 prosenttia ja BAS (Baltic Aviation Systems) 47,2 prosenttia. BAS:ssä on myös Air Balticin toimitusjohtajana toimivan Flickin lisäksi mukana bahamalaisia sijoittajia. Pääomistajien välit ovat olleet lievästi sanottuna myrskyiset.

Flickin lausunnon mukaan valtio on jo kuuden kuukauden ajan torpannut yhtiön johdon pyrkimykset nostaa osakepääomaa. BAS olisi ollut siihen valmis joko yksin tai yhdessä valtion kanssa. Sijoitusyhtiö suostui Flickin mukaan kaikkiin valtion vaatimuksiin syyskuun 16. päivänä. Neljä päivää myöhemmin valtio kuitenkin ilmoitti panevansa osuutensa myyntiin.

Latvian valtio ei ole puheväleissä Flickin kanssa. Valtio on asettanut Flickin lähdön ehdoksi osallistumiselleen osakepääoman korotushankkeeseen. Flick puolestaan sanoi ilmailulehti Aviation Weekille olleensa valmis lähtemään yhtiöstä jo aikoja sitten ”ellen olisi sen omistaja.”

Air Baltic on raskaasti tappiollinen. Viime vuonna takkiin tuli 50 miljoonaa euroa eikä kannattavuus ole kohentunut sen jälkeenkään. Yhtiöllä on 34 lentokoneen laivasto, jolla viime vuonna lensi noin kolme miljoonaa matkustajaa.

Suomessa yhtiö ilmoittaa lentävänsä seitsemälle kentälle (Helsinki, Kuopio, Lappeenranta, Oulu, Rovaniemi, Tampere ja Turku). Se neuvotteli aiemmin myös suomalaisen syöttöliikenneyhtiön Finncommin ostamisesta. Lopulta tämä yhtiö päätyi brittiläis-suomalaiselle yhteisyritykselle, josta brittiyhtiö Flybe omistaa 60 ja Finnair 40 prosenttia.