Ainoa lajissaan

Samuel Harjanne on Suomen ainoa koulutettu musikaaliohjaaja ja se, jolle soitetaan, kun teatteriin halutaan menestystuote.

hän
Teksti
Anna-Liisa Hämäläinen
Kuvat
Marjo Tynkkynen

Voit myös kuunnella jutun ääniversiona. Lukijana toimii a.i.materin koneääni Ilona.

Yksitoistavuotias Samuel Harjanne odotti viemärikannen alla hetkeä, jona hän nousisi näyttämölle Helsingin kaupunginteatterin Les Misérables -musikaalissa. Niitä perhosia vatsassa ja sitä adrenaliinia hän ei unohda ikinä. Ja miten musiikki saattoi olla tällaista! Hän hurahti täysin musikaaleihin.

”Olen varhain oppinut tietämään, kuka olen ja mikä on intohimoni. Eikä se ole muuttunut miksikään sen jälkeen.”

34-vuotias Harjanne on suomalaisen musiikkiteatterin kiistaton ykkösohjaaja.

Kinky Boots Helsingin kaupunginteatterissa 2018 oli täysosuma niin kriitikoiden kuin yleisön mielestä. Sitä seurasivat Pieni merenneito ja Päiväni murmelina Helsingissä, Billy Elliot ja Matilda Tampereella.

Pandemia siirsi ja peruutti tuotantoja, ja siksi Harjanteella on nyt neljä ensi iltaa kolmessa kuukaudessa: elokuussa Priscilla – aavikon kuningatar Helsingissä, syyskuussa Anastasia Tampereen Teatterissa ja Come from Away Tampereen Työväen Teatterissa, lokakuussa Hiljaiset sillat Turun kaupunginteatterissa.

Harjanne nojautuu tuolillaan eteenpäin ja alkaa puhua huijarisyndroomasta. Se on hämmentävää ja uutta ihmiselle, jolla on hyvä itsetunto.

”Milloin nämä tajuavat, etten osaakaan ammattiani? Nyt mun pitää löytää aikaa käsitellä asiat ja päästä sille levelille, etten epäile itseäni jatkuvasti.”

Jokainen ensi-ilta jännittää, koska työhön sisältyy niin paljon omaa sielua ja intohimoa. Harjanne toivoo parasta mahdollista teokselle ja ihmisille, jotka työskentelevät sen parissa. Parasta mahdollista toivoo myös jokainen teatteritalo.

Hyvänä vuonna Helsingin kaupunginteatterin lipputulot ovat kymmenen miljoonaa euroa. Musikaali tuo niistä puolet. Menestyvä puhenäytelmä voi tuottaa 600 000–700 000 euroa.

Mutta musikaalit ovat myös kalliimpia. Sellaisen tuottaminen maksaa miljoonan, ison näyttämön puhenäytelmän 200 000–300 000 euroa.