Tylyyttä kehiin, Finnair, ja rohkeasti Ryanairin tielle!
KOLUMNI: Ryanair on jo tehnyt huonosta asiakaspalvelusta taidetta, kirjoittaa Jan Erola.
Kannattaa hankkia eväsleivät lentokentältä, muistutin sveitsiläisiä ystäviämme, kun he lensivät sinivalkoisin siivin Suomeen heinäkuussa. Lentolippuun kun sisältyy tarjoilusta vain kahvi ja mehu. Ja sekin sveitsiläisille outoa mustikkamehua.
Silti Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kehuu yhtiön asiakastyytyväisyyden olevan nousussa. Kertooko se Finnairin hyvyydestä vai kilpailijoiden karmeudesta?
Finskille tärkeässä Kaukoidässä varmasti huomattiin kännykkävideo amerikkalaisen United Airlinesin ylibuukatulta lennolta, kun koneesta raahattiin väkisin ulos iäkäs kiinalaislääkäri. Samaan aikaan kuva Finnairin pilotista syöttämässä matkustajan vauvaa maitopullolla keräsi maailmanlaajuista ihastusta.
Ilmeisesti eväissä kitsastelu kannattaa, koska valtiollinen lentoyhtiömme Finnair arvioi liiketuloksensa kaksinkertaistuvan viime vuodesta. Toisen kvartaalin tulos oli kaikkien aikojen paras.
Tappiollisten vuosien jälkeen voitollista lentämistä on Finskillä nyt jatkunut vuodesta 2015. Viime vuonna Finnair kuljetti 10,9 miljoonaa matkustajaa ollen tällä mittarilla Euroopan 17. suurin lentoyhtiö.