Mitä tapahtui suomalaisen journalismin legendaariselle hahmolle?

KOLUMNI: Pihtiputaan mummosta on aika jättänyt. Tilalle ovat tulleet mallilukijat, kirjoittaa Pasi Kivioja.

Profiilikuva
journalismi
Teksti
Pasi Kivioja
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Havahduin eräässä tilaisuudessa siihen, etten ollut kuullut Pihtiputaan mummosta pitkään aikaan. Ennen kaikki puhuivat suomalaisen journalismin legendaarisesta hahmosta, jota kukaan ei ollut koskaan oikeasti tavannut.

Mummo on käsite, jolla tarkoitetaan asioiden selittämistä niin konkreettisesti, että Pihtiputaallakin mummot ymmärtävät. Selitinköhän termin nyt riittävän yksinkertaisesti? Eli että ei käytetä vierasperäisiä sanoja eikä kirjoiteta kauhean vaikeista asioista, jotka eivät tavallista ihmistä kiinnosta.

Käsitteen keksijänä pidetään lehtimiestyön opettajaa Allan Liuhalaa, joka puhui Pihtiputaan mummosta jo 1960-luvulla.

”Ei se mummo kuitenkaan ymmärrä.”

Pihtiputaan mummolla on ollut kiistaton vaikutuksensa journalismiin. Hyvää on se, että mummo pakotti elitistisinä pidetyt lehdet ja niiden toimittajat alas norsunluutorneistaan hengittelemään sitä samaa ilmaa, jossa heidän yleisönsäkin elää.

Toisaalta yksinkertaisen mummon käsitteeseen on sisäänrakennettu ylenkatse, jota piti pyrkiä välttämään.

Mummoa käytettiin toimituksissa perusteena jättää juttuja tekemättä ja monimutkaisia asioita selostamatta, ”koska ei se mummo kuitenkaan ymmärrä”.

 

Tilaisuudessa, jossa mummo muistui mieleeni, Aamulehden uutispäätoimittaja Jussi Tuulensuu kertoi, että Pihtiputaan mummosta on aika jättänyt.

Aamulehdellä on nykyisin kuusi erilaista mallilukijaa, joille lehteä tehdään.

Esimerkiksi Ville, 34, asuu kaksiossa, seurustelee singaporelaisen naisen kanssa, on ottanut it-firmasta eropaketin ja perustanut oman yrityksen. Hänestä Suomessa on pysähtynyt meininki mutta toisaalta täällä on miellyttävä asua.

Toinen lukija Tuula, 64, asuu isossa kerrostaloasunnossa, on eläkkeelle jäänyt lukion rehtori, eronnut ja löytänyt uuden miehen. Hänellä on paljon vapaa-aikaa, ja hän miettii, miten voisi auttaa toisia.

Entinen Aamulehti ei olisi kirjoittanut juttua sijoitusyksiön ostamisesta, mutta hyvin varoissaan olevalle tamperelaiselle Tuulalle sellainen voidaan tehdä. Hahmot ovat myös oikeasti olemassa.

Aamulehden mallilukijat on klusteroitu Fonectan ostokäyttäytymisluokituksen pohjalta. Enpä olisi mummon elinaikana saanut ujutettua tällaista virkettä lehteen. 

 

Kirjoittaja Pasi Kivioja on vapaa toimittaja, yrittäjä ja Suomen Kuvalehden Mediaansekaantuja-blogisti.