Datajournalismi, Excel ja kiksit

Profiilikuva
datajournalismi
Teksti
Mikael Vehkaoja
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Osallistuin pari vuotta sitten tutkivan journalismin seminaariin Sanomatalossa. Tarjolla oli kiinnostavia puheenvuoroja – ja Excel-koulutusta.

Mihin raavas toimittaja taulukkolaskentaohjelmaa tarvitsee, huomasin ajattelevani. Excel-solujen ynnääminen kuulosti niin ankealta ajanvietteeltä, että kiersin tilastopetterit kaukaa.
Samassa tapahtumassa tulin kuitenkin puhuneeksi parin Ylen konkaritoimittajan kanssa. He vannoivat Excelin nimeen, se on kuulemma ylivoimainen työkalu ison tietomassan järjestämisessä.

Ajatus jäi nakertamaan takaraivoon. Se muistutti itsestään aina, kun työpöytäni hautautui tilastopapereiden alle. Ränkyttäessäni tietokantahakuja, raapustaessani printin kulmaan merkintöjä tai laskiessani lyijykynällä mediaania mietin, että tämän kaiken voisi varmasti tehdä helpomminkin.

Viime keväänä tutkivan journalismin päivät järjestettiin Ylen tiloissa. Tällä kertaa olin ilmoittautumassa Excel-kurssille, mutta myöhästyin – se oli täyttynyt ennätystahtiin.
Tilastoista oli tullut journalismin kuuminta hottia.

Hakuyhtiö Googlen pääekonomisti Hal Varian on sanonut: ”Kymmenen vuoden kuluttua tilastotieteilijä on seksikäs työ.”

Varianin ennustuksen pohjalla vaikuttaa digitaalinen vallankumous, joka myllää maailmaa monella tavalla. Digitaalista dataa on tarjolla valtavasti, ja sitä tuotetaan koko ajan lisää. Tulevaisuudessa se, joka osaa analysoida informaatiota, löytää tuoreen näkökulman. Uutisen.

Tämän ajatuksen ympärille on syntynyt journalismin suuntaus, datajournalismi. Datajournalistit kaivavat tietokantoja, järjestävät dataa koneellisesti ja paketoivat tiedon uudelleen helposti sulavaan muotoon.

Datajournalismin työkalut kehittyvät yhtä nopeasti kuin ICT-ala. Saatavilla on monia ilmaisia apuvälineitä. Esimerkiksi Google Chrome -nettiselaimen ympärille on kehitelty laajennuksia, jotka helpottavat tiedon etsimistä ja visualisointia.

Silti Excel on edelleen kaiken perusta – portti tiedon valtatielle.

Otavamedian digitaalisessa valmennusohjelmassa puhuttiin tällä viikolla datajournalismista. Aihetta esitteli Antti Poikola, yksi alan arvostettuja kotimaisia nimiä. Antin johdolla pyörittelimme tietokantoja muutaman esimerkin avulla. Myös Excel sai osansa.

Ei se ihan puikkoon mennyt. Kaikkea en osannut tehdä, ja funktiot vilisevät vieläkin silmissä. Lisäoppi olisi paikallaan. Mutta päällimmäisenä on silti tunne: Kaksi vuotta sitten en arvannut saavani Excelistä näin isoja kiksejä!

Lisäksi päivän saldona on kaksi huomiota:

1. Toivottavasti Otavamedian lehdissä ymmärretään panostaa datajournalismiin ja Exceliin. Tilasto-ohjelma voi avata vanhalle lehtibrändille uusia mahdollisuuksia.

2. Tällä hetkellä Otavamediassa näyttää olevan joukko ihmisiä, joita datajournalismi kiinnostaa. Toivottavasti yrityksen sisällä syntyy myös epämuodollista yhteistyötä. Kysytään toisiltamme neuvoa. Opitaan yhdessä. Näin ne muutkin datajournalistit tekevät.

Datajournalismi ei korvaa perusjournalismia, eikä mikään määrä tietokantoja korvaa haastattelua. Mutta Excelin avulla voi löytää uutisia. Ja säästää sekä aikaa että paperia.

Aiheesta lisää
Datajournalismin tekijät kertovat, miten vetävä datajuttu syntyy (Journalisti 18/2012)
Avoin tieto tuo miljardeja ja uudistaa demokratiaa – näin se tehdään (Suomenkuvalehti.fi 18.7.2012)

Otavamediassa on tänä syksynä alkanut Digimediataidot toimitustyössä -niminen valmennusohjelma. Ohjelman osallistujat kirjoittavat tässä blogissa median sähköisistä näkymistä.