Savua ajatuspajassa

”Suomi on holhousliigan kärjessä.” Media on mennyt helppoon ja julkaissut tänäkin vuonna tieteen näköiseksi verhoillun propagandaindeksin tuloksia.

Profiilikuva
pääkirjoitus
Teksti
Jussi Eronen

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Savimajoista pilvenpiirtäjiin ihmisiä yhdistää halu lopettaa tupakointi.

Tupakoivia aikuisia on 1,1 miljardia, muiden tupakkatuotteiden käyttäjiä lähes 370 miljoonaa. Todella moni, esimerkiksi 80 prosenttia senegalilaisista ja 70 prosenttia ukrainalaisista tupakoitsijoista, haluaisi tumpata viimeisen kerran. Näin kertoo Maailman terveysjärjestön WHO:n muutama päivä sitten julkaistu raportti.

Tupakan takia kuoli viime vuosisadalla noin sata miljoonaa ihmistä, enemmän kuin ensimmäisessä ja toisessa maailmansodassa yhteensä.

Nykyisin tupakka tappaa seitsemän miljoonaa ihmistä vuodessa. Liikenneonnettomuudet, aids ja malaria eivät edes yhteenlaskettuina pysty samaan.

 

Lopettajia vastassa on paitsi nikotiinin aiheuttama sitkeä riippuvuus myös globaali miljardibisnes, Big Tobacco. Toki ahtaammalle ajettuna kuin menneinä vuosikymmeninä, mutta yhä ovelana.

Tupakkateollisuus on pitkään tukenut maailmalla ajatushautomoita, jotka kritisoivat valtion tunkeutumista ihmisten elämään ja syyttävät terveysasioita painottavia poliitikkoja holhoajiksi.

Ja joka vuosi viesti menee läpi.

Esimerkiksi Britanniassa Institute of Economic Affairs julkaisee holhousvaltioindeksiä (Nanny state index). Sillä on neljä kriteeriä: sähkösavukkeiden, tupakan, ruoan ja alkoholin sääntely.

Joka vuosi media julkaisee tieteen näköiseksi verhoillun propagandaindeksin tuloksia. ”Suomi on holhousliigan kärjessä vahvalla erolla muihin maihin”, hehkutettiin tänäkin vuonna.

Usein viestimet tekevät työnsä puolivillaisesti eivätkä mainitse, että instituutti on tupakkateollisuuden rahoittama. Kun otetaan kantaa lainsäädäntöön, pitäisi tietää, mistä ajatuspajan raha tulee.

 

Tupakkalain tavoite on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Tupakkajätit lobbaavat, että liiketoiminta voisi jatkua nikotiinituotteilla.

Philip Morris -yhtiö lähetti sähköpostia minullekin.

Ohoi! Savuton tulevaisuus näkyvissä”, kuului kesätoimittajillemme tarkoitetun kutsun otsikko. Elokuisella toimittajaristeilyllä voisi ”tutustua konkreettisesti savuttomien tuotteiden ja perinteisten savukkeiden eroihin”. Yhtiö puhuu kuumennettavista, ei-palavista tuotteista (heat-not-burn), joita ei ainakaan vielä myydä Suomessa.

Nikotiinipitoisen höyryn hengittämiseen tarkoitettuja tuotteita markkinoidaan esimerkiksi Espanjassa ja Saksassa olohuonemaisissa, iPhone-myymälöitä muistuttavissa tiloissa. Kohderyhmäksi kerrotaan ”aikuiset tupakoitsijat”.

Toisen myyntiartikkelin, sähkötupakan, nesteissä maistuvat mansikka ja vaahtokarkki. Yhdysvalloissa teinien sähkötupakointi kasvoi viime vuonna kolmanneksella.

Kun perinteisten savukkeiden myynti yskii, nikotiini kääritään härskisti uuteen, nuoria houkuttelevaan pakettiin.