Valo syttyy toimittajan korvien väliin
Journalistien etiikka on koetuksella, kun tuotettaan markkinoivat yritykset syytävät tavaraa testattavaksi. Kirkasvalokuulokkeita valmistava Valkee Oy on jakanut avokätisesti omaa tuotettaan toimittajille, mutta ei ole kysellyt laitteiden perään. Jos laitetta ei palauteta testauksen jälkeen, se on käytännössä 200 euron arvoinen lahja.
Kyse on ennen kaikkea journalismin etiikasta, jossa vastuu on toimittajan ja toimituksen päässä. Rajat ovat kuitenkin häilyviä. Kahdenkymmenen euron viinipullo voi olla joululahjana vielä ok, mutta koeajoon saatu auto olisi hyvä palauttaa. Jossakin tässä välissä kulkee tapauskohtainen sopivaisuuden raja.
Journalismin etiikkaa valvova Julkisen sanan neuvosto (JSN) on antanut aiheesta vastikään piilomainontalausuman, mutta siinäkään ei puhuta euromääristä mitään. Tämän vuoksi mediatalojen olisi syytä laatia omat, tarkemmat ohjeistuksensa testilaitteiden palautuksesta ja lahjojen vastaanottamisesta. Kuten JSN:n puheenjohtaja Risto Uimonen toteaa, ei ole fiksua jättää harkintaa yksittäisen toimittajan vastuulle.
Monia laitteita ammatikseen testannut Tekniikka&Talous-lehden toimittaja Tero Lehto kertoi Facebook-keskustelussa, että Aasiassa ja Yhdysvalloissa voidaan toimittajille lahjoittaa jopa 1 500 euron arvoisia laitteita, joita ei pyydetä takaisin. Moni kuitenkin palauttaa ne lehden tai yrityksen ohjeiden mukaan.
”Suomessa testilaitteeksi tarjotut kyllä karhutaan lähes poikkeuksetta muutaman viikon tai erikseen sovitun ajan jälkeen takaisin.”