Valkee jakoi kiisteltyjä korvavaloja ilmaiseksi toimittajille

Kahdensadan euron arvoista laitetta ei pyydetty palauttamaan testauksen jälkeen.
Kotimaa 18.1.2014 08:30

Valkee Oy:n korvavalo sai Skepsis ry:n Huuhaa-palkinnon 2012. © Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Kirkasvalokuulokkeita valmistava Valkee Oy jakoi syksyn Slush 2013 -tapahtumaan akkreditoituneille toimittajille ilmaiseksi 200 euron arvoisia korvavalolaitteitaan. Korvavalojen palauttamisesta ei mainittu, joten lahjan vastaanottaminen jäi jokaisen toimittajan omaan eettiseen harkintaan.

Helsingissä järjestettyä Slushia mainostettiin Euroopan suurimpana kasvuyritys- ja sijoittajatapahtumana marraskuun puolivälissä. Paikalla toimittajana ollut Iida Simes sai tapahtuman lehdistöinfossa akkreditoituessaan käteensä muun oheismateriaalin mukana Valkeen pakkauksen.

”En tiennyt yhtään, mikä se laite oli. Onnistuin hukkaamaan sen jo samana iltana. Tajusin vasta seuraavana päivänä itse tapahtumassa, millaisesta laitteesta oli ollut kysymys”, Simes kertoo.

”Laitteen palauttamisesta ei mainittu missään. Kaikki lehdistöinfossa olleet saivat laitteen. Yli sata ihmistä oli varmasti paikalla.”

Simeksen mukaan paikalla oli runsaasti ulkomaisia toimittajia mutta myös suomalaisia, joita hän ei tuntenut. Kaksi muuta paikalla ollutta suomalaistoimittajaa kertoo, etteivät hekään kuulleet tai nähneet mainittavan laitteiden palauttamisesta.

Valkeen toimitusjohtaja Pekka Somerto kertoo, että heillä on ollut tapana antaa laitteita toimittajille arvioitavaksi. Myös Slushissa oli korvavaloja jaossa, mutta Somerto ei ole varma, mainittiinko palauttamisesta.

”En osaa tuohon sanoa. Olin itse paikalla, ja akkreditointitilaisuudessa tuli selvästi sanottua, että laite on testattavaksi. En ole varma, puhuinko palauttamisesta.”

Somerto ei tiedä tarkkaan, ketkä kaikki ottivat laitteen vastaan.

Journalismin eettisyyttä valvova Julkisen sanan neuvosto (JSN) antoi juuri marraskuussa piilomainonnasta julkilausuman, jossa kehotettiin journalisteja ja toimitusten johtoa arvioimaan tarkkaan, millaista sponsoritukea, lahjoja, kutsuja ja muita taloudellisia etuja sisältäviä tarjouksia voi ottaa vastaan. ”Jos toimittaja testaa esimerkiksi uutuustuotteita, hän ei saa ottaa niitä lahjaksi testauksen jälkeen, jos lahjan arvo on huomattava”, lausumassa korostetaan.

”Jokainen toimitus määrittelee itse, missä raja menee”, arvioi JSN:n puheenjohtaja Risto Uimonen. ”Kaksisataa euroa on huomattavan suuri ja se täyttää julkilausuman kriteerit.”

Kaikissa mediataloissa ei ole erikseen kirjattua ohjeistusta lahjojen ja etujen vastaanottamisesta. Esimerkiksi Suomen Kuvalehteä julkaiseva Otavamedia ja toinen aikakauslehtikustantaja A-lehdet ovat pärjänneet ilman omaa ohjeistusta.

”Tietooni ei ole tullut mitään väärinkäytöksiä”, sanoo A-lehtien toimitusjohtaja Juha Blomster. ”Mutta maailma muuttuu, ja mietimme koko ajan entistä parempia ja fiksumpia toimintatapoja.”

Joissakin lehtitaloissa on käytössä 50 euron sääntö. Sitä arvokkaampaa lahjaa ei käytännössä voi ottaa vastaan. Joka tapauksessa testattavat laitteet pitäisi palauttaa.

Uimosen mielestä ei ole fiksua jättää asiaa toimituksissa vain yksittäisen toimittajan harkittavaksi.

”Omat ohjeet olisi syytä olla olemassa. Myös lahjan antajien olisi hyvä olla perillä JSN:n linjauksista. Ne koskevat vain journalisteja.”

Valkee on saanut kotimaassa paljon kritiikkiä korvavalojen markkinointitavasta. Skepsis-yhdistys myönsi yhtiölle Huuhaa-palkinnon vuonna 2012.