Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Kääk! Aku Ankka kärähti piilomainonnasta

Blogit Mediaansekaantuja 26.2.2015 12:07
Pasi Kivioja
Pasi Kivioja - avatar
Kirjoittaja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Julkisen sanan neuvosto oli eilisessä kokouksessaan ankara ja taisi tehdä oman lajinsa ennätyksen: langettavien päätösten prosentti oli peräti 70.

Ajan henki on se, että piilomainonta eri muodoissaan nostaa päätään, kun markkinoinnin ja journalismin raja liudentuu. Olen kirjoittanut piilomainonnasta aiemmin muun muassa täällä. JSN tulkitsee näissä tapauksissa Journalistin ohjeiden kohtaa 16, jonka mukaan ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä ja piilomainonta on torjuttava. Kuulostaa selvältä hommalta mutta on kaikkea muuta kuin sitä.

Jouduimme eilen antamaan neuvostossa taas monta langettavaa kyseisen kohdan rikkomisesta. Tuulilasin tapauksessa mainos ei erottunut toimituksellisesta aineistosta verkkosivuilla. Helsingin Sanomien verkkosivuilla muoti- ja tyylibloggaaja suitsutti luksushotellia niin kritiikittömästi, ettei sitä katsottu läpi sormien.

Jopa Aku Ankka tekee sitä.

JSN:n historiassa ei ole tiettävästi aiemmin käsitelty Aku Ankka -lehteä koskevaa kantelua, mutta eilisessä kokouksessa päästiin lukemaan sarjakuvaa. Joku voi tietysti kysyä, mitä journalismia Aku Ankka on ja miksi sitä käsitellään Julkisen sanan neuvostossa. Syynä on se, että Aku Ankka on levikiltään Suomen suurin aikakauslehti, jonka kustantaja Sanoma Media Finland on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita. Ankan kohdalla on kyse käytännössä lähinnä piilomainontapykälän noudattamisesta.

Neuvosto tutki 32-sivuista Aku Ankka -lehden numeroa, jonka sisällä oli 16-sivuinen ilmoitusliite. Liitteen kansilehdellä luki ”Ilmoitusliite”, kuten pitääkin, mutta neuvoston tulkinnan mukaan se ei riittänyt ilmoituksellisen ja toimituksellisen sisällön erottamiseksi.

Ongelmana oli, että ilmoitusliitteen kansi oli typografialtaan eli kirjasintyypeiltään ja ulkoasultaan samanlainen kuin varsinaisen lehden kansi. Kun ilmoittajana toimi Oululaisen Reilu-leipä, leipäaihe esiintyi kannen lisäksi sisäsivujen Aku Ankka -sarjakuvissa, sanaristikossa ja resepteissä. Reilu-sana oli luettavissa 20 eri kertaa liitteen sivuilla. Leipäaiheiset sarjakuvat oli kaivettu lehden arkistoista mainostajan käyttöön, eikä neuvoston mielestä voinut olettaa, että lehden nuoret lukijat voisivat erottaa niitä toimituksellisesta sisällöstä. Tekijätietojen mukaan ilmoitusliitteen sisällön oli tuottanut Aku Ankan oma toimitus, mikä oli omiaan hämärtämään ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston rajaa.

Näistä syistä Julkisen sanan neuvosto antoi Aku Ankalle langettavan päätöksen.

Piilomainonta on kiellettyä myös laissa. Jos kustantajat ja julkaisijat eivät kykene pitämään piilomainontaa kurissa itsesääntelyllä, asiaan puuttuvat pian viranomaiset ja lainsäätäjät uusine rajoituksineen. Viestintävirasto ja kuluttajaviranomaiset ovat jo ottaneet kaupalliset radiot ja aikakauslehdet syyniinsä.

Siksi suosittelen, että erilaisten Journalistin ohjeita kiertävien temppujen kehittelyn sijaan ryhdyttäisiin miettimään, miten ohjeistusta opittaisiin noudattamaan entistä paremmin. Se on koko alan etu.