Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Kääk! Aku Ankka kärähti piilomainonnasta

Blogit Mediaansekaantuja 26.2.2015 12:07
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Julkisen sanan neuvosto oli eilisessä kokouksessaan ankara ja taisi tehdä oman lajinsa ennätyksen: langettavien päätösten prosentti oli peräti 70.

Ajan henki on se, että piilomainonta eri muodoissaan nostaa päätään, kun markkinoinnin ja journalismin raja liudentuu. Olen kirjoittanut piilomainonnasta aiemmin muun muassa täällä. JSN tulkitsee näissä tapauksissa Journalistin ohjeiden kohtaa 16, jonka mukaan ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä ja piilomainonta on torjuttava. Kuulostaa selvältä hommalta mutta on kaikkea muuta kuin sitä.

Jouduimme eilen antamaan neuvostossa taas monta langettavaa kyseisen kohdan rikkomisesta. Tuulilasin tapauksessa mainos ei erottunut toimituksellisesta aineistosta verkkosivuilla. Helsingin Sanomien verkkosivuilla muoti- ja tyylibloggaaja suitsutti luksushotellia niin kritiikittömästi, ettei sitä katsottu läpi sormien.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu