Kääk! Aku Ankka kärähti piilomainonnasta

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Julkisen sanan neuvosto oli eilisessä kokouksessaan ankara ja taisi tehdä oman lajinsa ennätyksen: langettavien päätösten prosentti oli peräti 70.

Ajan henki on se, että piilomainonta eri muodoissaan nostaa päätään, kun markkinoinnin ja journalismin raja liudentuu. Olen kirjoittanut piilomainonnasta aiemmin muun muassa täällä. JSN tulkitsee näissä tapauksissa Journalistin ohjeiden kohtaa 16, jonka mukaan ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä ja piilomainonta on torjuttava. Kuulostaa selvältä hommalta mutta on kaikkea muuta kuin sitä.

Jouduimme eilen antamaan neuvostossa taas monta langettavaa kyseisen kohdan rikkomisesta. Tuulilasin tapauksessa mainos ei erottunut toimituksellisesta aineistosta verkkosivuilla. Helsingin Sanomien verkkosivuilla muoti- ja tyylibloggaaja suitsutti luksushotellia niin kritiikittömästi, ettei sitä katsottu läpi sormien.

Jopa Aku Ankka tekee sitä.

JSN:n historiassa ei ole tiettävästi aiemmin käsitelty Aku Ankka -lehteä koskevaa kantelua, mutta eilisessä kokouksessa päästiin lukemaan sarjakuvaa. Joku voi tietysti kysyä, mitä journalismia Aku Ankka on ja miksi sitä käsitellään Julkisen sanan neuvostossa. Syynä on se, että Aku Ankka on levikiltään Suomen suurin aikakauslehti, jonka kustantaja Sanoma Media Finland on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita. Ankan kohdalla on kyse käytännössä lähinnä piilomainontapykälän noudattamisesta.