JSN: Aku Ankan sisarenpojat saivat seikkailla Tähtien sodassa

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Suomen luetuin aikakauslehti Aku Ankka sai Julkisen sanan neuvostolta langettavan päätöksen piilomainonnasta kuukausi sitten (lehti julkaisi päätöksen näin). Lehden liitteessä mainostettiin leipää, eikä ero toimitukselliseen aineistoon tullut neuvoston mielestä riittävän selväksi. Kirjoitin aiheesta tuolloin blogissani ja selitin, miksi JSN ylipäätään käsittelee Aku Ankkaa.

Nyt myös Akun sisarenpojat Tupu, Hupu ja Lupu ovat joutuneet syyniin piilomainonnan takia. Neuvosto sai Aku Ankan piilomainontapäätöksen jälkeen kantelun, jossa pyydettiin selvittämään, rikkooko Aku Ankassa ilmestyvä Tupu, Hupu ja Lupu – Kolmen mahti -sarja Journalistin ohjeiden piilomainontakohtaa.

Kantelija valitti, että Aku Ankan numerossa 2/2105 alkaneessa tarinasarjassa Aku Ankka ja hänen veljenpoikansa (toim. huom. sisarenpoikansa) seikkailevat Tähtien sota -elokuvista tutussa ympäristössä, esiintyvät tutuissa kohtauksissa ja kamppailevat elokuvien vihollisia vastaan. Tarinoiden lisäksi lehdissä on julkaistu toimituksellisia artikkeleita Tähtien sota -sarjasta ja pakettia on täydennetty vielä verkkoaineistolla muun muassa toimituksen blogissa.

Kantelijan mielestä tarinoista tai toimituksellisesta sisällöstä ei kuitenkaan käy ilmi, että Ankkalinnan hahmoihin oikeudet omistava The Walt Disney Company julkaisee uuden Tähtien sota -elokuvan joulukuussa. Ripotellen vuoden aikana julkaistavien Tähtien sota -tarinoiden ilmeisenä tarkoituksena on siis kantelijan mukaan tutustuttaa Aku Ankan lukijat Tähtien sota -elokuviin ja herättää heidän kiinnostustaan elokuvasarjaa kohtaan uuden elokuvan julkaisun alla.

Epäilemättä juuri näin onkin, mutta Tupua, Hupua ja Lupua ei kuitenkaan otettu JSN:n käsittelyyn. Neuvoston puheenjohtaja Risto Uimonen käytti toimivaltuuksiaan ja karsi kantelun, koska Tähtien sota -elokuvien oikeudet ovat kuuluneet vuodesta 2012 lähtien Disneylle, eli ne ovat niin sanotusti konsernin omia tuotteita. Näissä tapauksissa neuvosto on noudattanut kohtuullisen sallivaa linjaa. Lehdet ja televisio ovat voineet kertoa omista tuotteistaan ja ohjelmistaan melko vapaasti syyllistymättä juttujen ja mainosten rajan hämärtämiseen.