Iltapäivälehdet ja Sanoman aikakauslehdet seuraavat Allerin mallia - heipat levikeille!

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Kirjoitin reilu vuosi sitten aikakauslehtikustantaja Allerin päätöksestä luopua levikintarkastuksesta otsikolla ”Heipat levikeille – kuka seuraa Allerin mallia?” Tänään sain vastauksen kysymykseeni: Sanoma ja Iltalehti seuraavat Allerin mallia.

Nakuttelen parhaillaan väitöskirjaani iltapäivälehtien ja mediakentän muutoksista. Olisin täydentänyt tilastoihini Ilta-Sanomien ja Iltalehden tuoreimmat tarkastetut levikit vuodelta 2015 Media Audit Finlandin (entinen Levikintarkastus) verkkosivuilta, mutta kappas – se jää nyt tekemättä.

Kummakaan lehden tuoretta levikkilukemaa ei MAF:n sivuilta löydy. Yleensä tuoreet mittaustiedot on ilmoitettu siellä keväällä.

Viimeisimmät levikkilukemat ovat vuodelta 2014: Ilta-Sanomien printtilehden arkilevikki oli silloin 110 226 kappaletta ja Iltalehden 71 195 kappaletta. Kauas on tultu huippuvuosista, jolloin IS:n levikki huiteli parhaimmillaan 224 000:ssa (1991) ja Iltalehden 135 000 kappaleessa (2001).

Lukijat ovat siirtymässä verkkoon ja mobiiliin, ja lehdet puhuvat mieluummin printin ja digin kokonaistavoittavuudesta kuin kutistuvista printin lukijamääristä ja levikeistä.