Iltalehti siivoaa klikinkalasteluotsikoita

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Iltalehti kertoo lähtevänsä mukaan otsikkotalkoisiin, jossa tavoitteena on paljastaa otsikon piilottama uutinen. Onhan se jännää, jos uutisotsikon perimmäinen tarkoitus keksitään nyt uudelleen. Tästä Pertti Hemánuskin tykkäisi.

Ja toden totta – ainakin hetki sitten, kun katsoin Iltalehden etusivun uutisotsikoita, ne olivat ihmeellisellä tavalla parantuneet Tämä-taudista. Merkittävimmät kilpailijat sen sijaan sairastavat edelleen. Iltalehden kustantaja ja vastaava päätoimittaja Kari Kivelä lupasi parannusta asiaan jo vuosi sitten, mutta havaintojeni mukaan tauti palasi pian takaisin.

Se, tuleeko muutoksesta tällä kertaa pysyvä, riippuu lehden työnvalvonnasta ja toimittajien halukkuudesta oppia maneereistaan eroon. Julkaisupäällikkö Erkki Meriluoto kertoo, että toimitus torjuu klikinkalasteluotsikoita sisäisellä seurannalla.

”Joko esimies tai kollega voi huomauttaa toimittajaa, jos jokin otsikko on huono. Klikinsäästäjän seuraamista ei velvoiteta osana toimenkuvaa, mutta tiedän todella monen sitä tarkkailevan ja ottavan opiksi. Lisäksi lukijaraatimme antaa aktiivista palautetta.”

Klikinsäästäjä on some-yhteisö, joka toimii sekä Facebookissa että Twitterissä. Käyttäjät voivat kertoa toisilleen, mitä kiusoittelevissa uutisotsikoissa ajetaan takaa, ja näin säästyy aikaa otsikoiden turhilta klikkauksilta. Idea on sama kuin aiemmin luodussa ja sittemmin hiipuneessa #säästitklikin-projektissa. Sen esikuvana puolestaan oli amerikkalainen Saved You a Click, jolla on Twitterissä yli 200 000 seuraajaa.