Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Pitäisikö Suomen elokuvasäätiön tukea pelialaa?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 28.5.2010 11:24

Kansanedustaja Jyrki J. J. Kasvi esitti taannoin It-viikko -lehden kolumnissaan, että Elokuvasäätiö voisi tukea myös aloittelevia pelintekijöitä.

Tässä linkki.

Pelilehtien sivuilta allekirjoittaneelle jo 1980-luvulta tuttu Kasvi syyllistää ”külttüüri”-ihmisiä siitä, etteivät he arvosta pelejä tarpeeksi. Alan Wake sai suomalaisessa mediassa huomiota, mutta ehkä sen arvoa ei täysin ymmärretty.

Hyvä aihe. Kulttuuriväen on vaikea lähestyä pelejä. Vähän toisenlaisesta kulmasta ongelma tuli esille, kun muutama viikko sitten haastattelin Mike Newelliä, pelistä tehdyn Prince of Persia -elokuvan ohjaajaa, jonka antipatiat pelejä kohtaan paljastuivat nopeasti.

Mutta. Alan Wake on hyvä tuote ja varmaankin hyvä peli, mutta onko se suomalaista kulttuuria?

Lue myös

Pelistä elokuvaksi: Prince of Persiasta puhuminen sai ohjaaja Mike Newellin kiemurtelemaan

Onko sen arvo ennen kaikkea rahallista?

Tuettaisiinko tässä kulttuuria vai teollisuudenalaa?

Pelien vientipotentiaalia ei voi kieltää. Niillä on paljon paremmat mahdollisuudet tahkota maailmalla rahaa kuin suomalaisilla elokuvilla.

Se nyt on kuitenkin selvää, ettei olisi kenellekään hyväksi, jos Elokuvasäätiö joutuisi ottamaan ristikseen peliasioita. Pelit nähtäisiin siellä todennäköisesti riesana. Pelialan tukemiseen tarvittaisiin ihan oma yksikkönsä.

Lue myös

Pelistä elokuvaksi: Prince of Persiasta puhuminen sai ohjaaja Mike Newellin kiemurtelemaan

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Tyypillisen videopelin tukeminen on aivan yhtä perusteltua tai perusteetonta kuin viihde-elokuvan tukeminen. Samalla tavalla ne ovat kulttuurituotteita joskaan eivät yleensä taidetta. Oleellisempaa on tukemisessa erottaa toisistaan suuria yleisöjä tavoittelevat tuotannot ja sitten ne, joiden arvo on enempi jossain muualla. Jälkimmäisille tuki on elinehto, ensimmäisten tukeminen voisi olla teollisuuspoliittisesti viisasta. Ei kuitenkaan pitäisi olla niin, että peliviihde, jolla kuitenkin on hyvät mahdollisuudet saada myös kovaa rahaa, syö tuen taiteelta, jonka tekeminen ammattimaisesti on vähintäänkin haastavaa ilman tukea.

Tähän mennessä en ole vielä nähnyt (tosin en ole paljoa etsinytkään) tietokonepeliä, joka pyrkisi käsittelemään inhimillisiä kysymyksia syvällisellä tavalla, mutta epäilemättä sellaistenkin aika tulee. Tällaisille peleille on ilman muuta annettava sama tuki kuin taide-elokuvillekin. Kenties niitä pitäisi tukea jopa enemmän, koska ne jos mitkä edustaisivat todellista avant-gardea.

Pelkäänpä, että tällä hetkellä pelituotannot kärsivät siitä, että niiden tekijöistä iso osa on ns. insinööritaustaisia – siis kulttuuripiirien ulkopuolisia. Näyttelijöiden voi olla vaikea samastua koodinvääntäjiin.

Jos pelejä tehtäisiin suomeksi aiheista jotka koskettavat läheisesti suomalaisia, olisi tukeminen julkisin varoin perusteltua.

Elokuvia tuetaan juurikin siksi, että ne eivät ole kovinkaan vetävä vientiartikkeli, eivätkä edes teollisuutta.

Jaaha: Toisaalta kyllähän Suomessa tuetaan hyvinkin menestyviä yhtyeitä musiikin viennin edistämiseen tarkoitetuilla rahoilla. En tosin ole ihan riemusta kiljumassa peleille tuota tukea. Pelimaailmassa ei tietääkseni juuri koskaan ole pelintekijöiden kansalaisuus ollut millään muotoa etualaistettu. Ts. ne eivät edes edistäisi Suomi-kuvaa, koska ketään ei kiinnosta mistä maasta pelit tulevat.

Pelit voi olla tosi hyvä bisnes mutta kertovatko ne maailmasta ja ihmisestä mitään ?

Ajateleeko kukaan, että pelit ovat taidetta ?

Elokuvasäätiö voisi yhtähyvin tukea musiikkivideoiden, ja mainosten tuottamista.