Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Miksi pakolaistarina Dheepan on ehkä vuoden tärkein elokuva

Blogit Kuvien takaa 20.11.2015 09:10
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Jos käyt loppuvuodesta enää kerran elokuvissa, mene katsomaan Jacques Audiardin Dheepan. Se on monella tavalla väkevä elokuva. Mikäli et usko minua, usko Cannesin tuomaristoa, joka Coen-veljesten johdolla antoi elokuvalle Kultaisen palmun.

Dheepan on kertomus kolmesta tamilista, jotka saapuvat Ranskaan väärillä passeilla. Mies, nainen ja tyttö pakenevat sotaa Sri Lankassa. He esittävät perhettä. He eivät tunne toisiaan. Passit kuuluvat kuolleelle perheelle.

Audiard kuvaa ulkopuolisuutta, pelkoja ja haaveita. Aluksi elokuva voi vaikuttaa yhteiskunnalliselta realismilta, mutta sen kieli on audiardia, johon kuuluu paljon erittäin taitavaa, alleviivaamatonta symboliikkaa. Dheepan ei esitä olevansa ”totta” tai "realistinen" sen enempää kuin Audiardin gangsteritarina Profeetta, mutta se on järisyttävän totuudellinen kertomus.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu