Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Luc Bessonin tieteisspektaakkeli Valerian on Euroopan kaikkien aikojen kallein elokuva

Blogit Kuvien takaa 16.9.2015 06:45
Kalle Kinnunen
Kalle Kinnunen - avatar
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Valerianin tuotanto alkaa. Vuoden 2017 heinäkuussa ensi-iltansa saavasta elokuvasta tulee yli 150 miljoonan euron budjetilla Euroopan kaikkien aikojen suurin – ylivoimaisesti.

Aika paukku, sillä Valerian perustuu Pierre Christinin ja Jean-Paul Mézierèsin sarjakuvaan Avaruusagentti Valerianin seikkailuja, joka ei ole tunnettuudeltaan mitään Marvel-luokkaa. En ole koskaan lukenut Valeriania.

Elokuvan budjetti on samaa luokkaa kuin kaikista suurimpien Hollywood-leffojen. Siellä ei edes joka vuosi tehdä näin isoa tuotantoa.

Silti pääosissakaan ei ole meganimiä, vaan nouseva tähti Dane DeHaan, malli Cara Delevingne ja Clive Owen.

Tietenkin tällaisen hankkeen takana on Luc Besson.

Besson kertoi Deadlinen haastattelussa urastaan, bisnestilanteestaan ja Valerianista.

Besson on luonut Ranskassa aivan huikean imperiumin, ja miten? Elokuvilla, joissa yhdistyy amerikkalainen, komea ja rymisevä ylöspano sekä tietty eurooppalainen ylilyömisen estetiikka. Yleensä elokuvat eivät ole kovin hyviä. Ensimmäinen Taken oli hupaisa, jatko-osat kurjia. Ne tekivät Liam Neesonista vähän yllättäen toimintatähden. Transportereissa portsarin näköinen britti Jason Statham kaahasi, löi, ampui ja mökelsi eräänlaisena autonrassaajien junttibondina. Pidin niiden vilpittömästä sekomeiningistä. Autot ja kovaa ajaminen olivat myös Taxi -elokuvien ytimessä. Muistaakseni kolmas oli paras, koska se oli älyvapain. Näiden elokuvasarjojen liikevaihto on ollut muutaman miljardin luokkaa.

Niin, nämähän eivät ole Bessonin omia ohjauksia, vaan tuotantoja. Ohjaajana Besson tuli tunnetuksi aikanaan poikkeuksellisen sliipatuista ranskalaisleffoista Nikita ja Leon. Sekavampi scifijätti Viides elementti oli, no, sanotaanko kiva anekdootti.

Kaikista Bessonin EuropaCorpin elokuvista suurin hitti on hänen itse ohjaamansa viime vuoden scifiremellys Lucy, jossa Scarlett Johansson näytteli maailman älykkäintä ihmistä, joka tappoi pahoja eri maissa. Sekin oli rehellisesti daijua, supernopeaa sillisalaattia, ja siksi aika nasta.

Valerianin, jossa on Bessonin mukaan 2370 digitaaliefektikuvaa (parin tunnin Besson-elokuvassa lienee hyvinkin tuon verran kuvia, koska leikkaus on sitä sillisalaattia), pitää olla Lucya suurempi menestys, jotta se tuo edes omiaan takaisin.

Besson lähtee uhkayritykseen näillä sanoin: ”It’s the first time in the history of cinema in Europe that we going to do this kind of film. The last example was The Fifth Element. It’s like telling someone you’re going to the Olympics and you’re going to race, and there is Usain Bolt next to you. And you say, fuck yeah, I want to run.”

Sellainen on Luc Besson.