Kiinan elokuvateattereissa näytetään katsojien tekstiviestejä valkokankailla - milloin Suomessa

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Kirjoitin Suomen Kuvalehteen laajan jutun Kiinan vaikutuksesta Hollywoodiin. Tuoreimpien arvioiden mukaan Kiinan elokuvateatterien liikevaihto ohittaa Yhdysvallat jo vuonna 2017.

Silloin tehdään historiaa, sillä Yhdysvallat on aina ollut elokuva-alan suurin markkina-alue. Kiina taas oli vielä kymmenen vuotta sitten merkitykseltään lähes olematon.

Hollywoodille Kiina on nyt tietenkin rahasampo, mutta ehkä myös uusi isäntä. Kiinaa kuunnellaan.

Kiinalaiset pitävät mäiske- ja fantasiaelokuvista. Tässä ovat vuoden 2013 ja 2014 katsotuimpien elokuvien listat. Nimikkeet, jotka eivät ole tuttuja, ovat aasialaisia, lähinnä mannerkiinalaisia tuotantoja. Maku on yksinkertainen. Listoilta on turha etsiä muita länsimaisia elokuvia kuin toimintaa ja spektaakkeleita.

The Hollywood Reporterin tuoreen uutisen mukaan eräät kiinalaiset elokuvateatterien omistajat ovat nyt tarttuneet sosiaalisen median mahdollisuuksiin tavalla, joka on länsimaissa ennenkuulumaton. Hieman bullet screen -tyyppistä ideaa on käytetty aiemmin esimerkiksi Docventures -konseptissa: elokuvaa tai ohjelmaa katsotaan televisiosta tai verkosta kollektiivisesti ja sitä kommentoidaan jo samalla vaikkapa Twitterissä.