Kiina tuo elokuvabisnekseen rahaa - ja itsesensuuria

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kiinan markkinoiden kasvu on valtava muutostekijä kansainvälisessä elokuvabisneksessä. Hollywood-elokuvat saattavat kerätä Kiinassa jo nyt yli kolmasosan kaikista lipputuloistaan.

Suomestakin mennään Kiinaan: kolmas Iron Sky-elokuva kuvataan siellä, ja pääasiassa kiinaksi.

Kiintiö, kuinka monta ei-kiinalaista elokuvaa maan valkokankaille kunakin vuonna päästetään, on löystymässä. Kausirajoituksiakin on purettu niin, että Hollywoodin kesäsesonki on entistäkin globaalimpi.

Millaista sisältöä tämä uusi Eldorado haluaa? Kysymys ei ole niin yksinkertainen, koska suuremman budjetin länsimaisia elokuvia itsesensuroidaan jo nyt Kiinan markkinoille sopiviksi. Siis ennen niiden tekemistä.

Ensimmäinen kynnys on vanha tuttu. Toiminta, scifi ja fantasia kiinnostavat suurta kiinalaista yleisöä, draama ja ulkomainen komedia eivät.