Hollywood-leffat kotikatseluun elokuvateatteriensi-illan aikaan: tämä on Screening Room

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Viime viikkojen suurin elokuva-alan uutinen on Yhdysvalloissa kehitteillä oleva palvelu nimeltään Screening Room. Siihen kuuluisi 150 dollaria maksava laite, joka mahdollistaisi vasta valkokangasensi-iltansa saaneiden elokuvien katsomisen jo kotona.

Suoratoistokatselu maksaisi 50 dollaria per elokuva, ja aikaa leffan katsomiseen olisi 48 tuntia.

Screening Roomia tukevat esimerkiksi Steven Spielberg, Martin Scorsese, Peter Jackson ja JJ Abrams. Tunnetuin henkilö sen takana on Sean Parker, jonka muistetaan Napsterin kehittäjänä ja yhtenä Facebookin bisnesidean kehittäjistä. (Hän myös Spotifyn hallituksen jäsen.)

Muistatteko Napsterin? Se oli musiikinjakelupalvelu ja digitaalisen musikkijakelun sekä vertaisverkkopalvelujen airut. Musiikkiteollisuudelle se oli kamala asia. Napster aloitti trendejä, jotka lopetivat levy-yhtiöiden kultakauden. Keskeisintä noista trendeistä voidaan kutsua nettipiratismiksikin. Kyse oli kuitenkin enemmän vääjäämättömästä asiasta kuin siitä, että Parker olisi halunnut musiikkiteollisuuden tuhoa.

Miksi Hollywood-studiot ja ennen kaikkea merkittävät elokuvantekijät ovat nyt Parkerin takana, kun hän kehittelee Screening Roomia?