Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Finnkinon monopoli murtuu? Uusi elokuvateatteriketju tulee Suomeen

Blogit Kuvien takaa 29.6.2017 12:18
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Finnkino saa kilpailijan. Baltiassa toimiva Cinamon-ketju avaa monisaliteatterin Helsingin Kalasatamaan valmistuvaan ostoskeskus Rediin. Avajaisia on määrä viettää elokuussa 2018, kertoo Markkinointi & Mainonta.

Cinamon aikoo laajentaa ”ympäri Suomea isoihin ja pieniin kaupunkeihin” jo ensi vuonna, toimitusjohtaja Tatjana Tolstoya kertoi Marmaille. Kuulostaa erittäin kunnianhimoiselta, mutta ennen kuin lisää teatterisijainteja paljastetaan, suhtaudun väitteeseen hieman skeptisesti. Tietysti jos rahoitus ja resurssit ovat kunnossa, tervetuloa!

Jos jostain Cinamon Suomessa tiedetään niin Tallinnan Imax-teatterista. Odotettua Imaxia ei Rediin tule.

Uutinen on supermielenkiintoinen monestajin syystä. Yksi on sen yllättävyys: Cinamon piti asian salassa suomalaistoimijoilta varsin hyvin. Huhuja liikkui, mutta vasta Redi-hankkeen julkistuksen myötä firma astui esiin.

Siitä voidaan olla varmoja, että tervettä kilpailua elokuvateatteribisnekseen ovat toivoneet kaikki elokuvien levittäjät (eli maahantuojat) sekä koko suomalainen elokuva-ala. Sandrew-ketjun lopettamisen jälkeen eli vuodesta 2006 alkaen Finnkino on hallinnut suurimpia kaupunkeja eli alueita, joilla elokuvia ylivoimaisesti eniten katsotaan. Turussa sillä on monopoli, Tampereella on yksi yksityinen teatterisali ja Helsingissä on päivittäiskäytössä Finnkinon 24 salin (26, kun purkuhankkeelta säästynyt Maxim taas avataan) ulkopuolella kolmen eri toimijan viisi pienehköä salia.

Helsinginkin salimäärä on joka tapauksessa pieni suhteessa vaikkapa Tukholmaan.

Jännittävää on myös, miten Cinamon toimii ja profiloituu. Hintakilpailu Finnkinon kanssa on mahdollista, mutta tuskin kovin hurjaa. Redin viidessä salissa tulee olemaan vain noin 700 paikkaa.

Helsingissä on ollut saleista jo pitkään pulaa, mikä on lyhentänyt joidenkin elokuvien elinkaarta rajusti ja väistämättä vaikuttaa siihen, mitä koko maahan tuodaan levitykseen. Ohjelmasisältökysymykset ovat pitkälti kulttuuuripoliittisiakin. Keskittyykö Redin teatteri kaupallisimpaan elokuvaan vai otetaanko harppauksia taiteellisempiin elokuviin? Virossa Apollo-nimellä toimiva Cinamon tavoittelee yleisöjä aivan samaan tapaan kuin Forum Cinemas, jolla nimellä Finnkino siellä toimii. Sijainti Redissä kantakaupungissa ja Kallion vieressä voisi mahdollistaa hieman art house -painotteisemmankin profiilin. Suomalaisille ns. suuren yleisön elokuville Helsinki ei ole suhteessa otollisinta aluetta, ja tähän uutuusteatteri tuskin tekee muutosta.

Kun uusi teatteri avaa, kilpailu on jo kireämpää kuin tänä vuonna. Finnkino avaa pian Itäkeskukseen monisaliteatterin, joka on itäisen metrolinjan varrella samoin kuin Redi. Länsimetro taas vie Finnkinon Ison Omenan monisaliteatteriin.

Entä miten Cinamon ratkaisee varausjärjestelmäongelman – siis sen, että Finnkino on lähes monopoliasemallaan iskostanut kuluttajien mieleen taipumuksen aloittaa leffaanmenosuunnitelma kirjoittamalla selaimeen finnkino.fi?

Mikäli uusi ketju tosiaan aikoo levitä pääkaupunkiseudun ulkopuolella, ilmeisin seuraava piste lienee Turku, jossa elokuvateatteritilanne on ollut pitkään abysmaalinen.