Hiillostavaa jazzia

Arvio: Konsertissa äänitetyllä levyllä spontaanius vapauttaa vaistonvaraiseen musiikilliseen leikkiin.

levy
Teksti
Matti Komulainen

Idea otti tulta ensi kuulemalta. Ilmiliekki perustettiin osallistumaan Young Nordic Jazz Comets -kilpailuun vuonna 2002. Omaksi yllätyksekseen parikymppisten kaverusten kimppa voitti kovatasoisen kisan.

Uusimpaan suomalaiseen jazziin erikoistunut TUM Records julkaisi kvartetin esikoislevyn March of the Alpha Males (2003) tuoreeltaan, ja kolme vuotta myöhemmin sen seuraajan Take It with Me. Vahva oma sävelilmaisu ja omintakeiset tulkinnat muun muassa Björkin, Ornette Colemanin ja Tom Waitsin teoksista kiinnostivat laajasti. Keikoilla kierrettiin Yhdysvaltoja ja Australiaa myöten.

Modernilla jazzilla on silti haastavaa hankkia elanto. Niinpä muusikot keskittyivät muihin töihin kukin tahollaan. Rumpali Olavi Louhivuori kehitti Oddarrang-projektiaan ja soitti ohessa Tomasz Stańkon kaltaisten kansainvälisten tähtien rinnalla. Trumpetisti Verneri Pohjola loi soolouraansa saksalaislevymerkillä ACT ja sitten brittiläisessä Edition Records -talllissa.

Ilmiliekkinä kokoonnuttiin studioon tarpeen tullen. Syntyi kaksi laulaja Emma Salokosken kanssa levytettyä albumia.

Nyt, 13 vuotta kvartetin edellisestä instrumentaalilevystä, julkaistaan Land of Real Men. Se äänitettiin helmikuussa 2018 konsertissa Helsingissä mutta ilman yleisöreaktioita.

Tilanne sähköistää. Omista sävellyksistä Laurie Anderson -sovitukseen O Superman kaikki kipinöi.

Spontaanius vapauttaa vaistonvaraiseen musiikilliseen leikkiin, joka on vakuuttanut Ilmiliekissä jo aiemmin.

Lähes pari vuosikymmentä on avartanut soittajien perspektiiviä entisestään hyvällä tavalla. Paikoin se kuuluu miltei meditatiivisina hetkinä, sitten taas hiillos kohennetaan täyteen roihuun.