VR:n riesana vanhanaikaiset taustajärjestelmät - uusittu verkkokauppa ei selviytynyt kävijäpiikistä

it
Teksti
Lauri Vanhala
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

VR uusi it-järjestelmiään 15 miljoonalla eurolla. Uusikaan verkkopalvelu ei silti selviydy suurista kävijämääristä, sillä vanhanaikaiset taustajärjestelmät hidastavat menoa.


VR:n verkkokauppa näytti keskiviikkoaamuna vain virheilmoituksen. Kuva Kimmo Mäntylä / Lehtikuva.

VR:n verkkosivut ruuhkautuivat keskiviikkona, kun uusi junalippujen hinnoittelumalli houkutteli sivuille ennätysmäärän kävijöitä. Kun kävijöitä on tavallisena päivänä 30 000 – 50 000, keskiviikkona sivuille pyrki jopa miljoona vierasta, sanoo viestintäpäällikkö Mika Heijari.

VR uusi hinnoittelun yhteydessä myös lipunmyyntijärjestelmänsä, joka otettiin verkkosivuilla käyttöön keskiviikkoaamuna. Järjestelmä kuitenkin toimi ruuhkan vuoksi tavallista hitaammin ja oli välillä kokonaan poissa käytöstä.

“Olemme yrittäneet rakentaa järjestelmän, joka kestää normaalia toimintaa ja normaalia kysynnän kasvua, mutta 20-kertaista käyttöä ei pystytty millään arvioimaan”, Heijari sanoo.

VR valmistautui tavallista korkeampaan kysyntään ylimääräisellä tietokonekapasiteetilla, sanoo hankevastaava Jani Jääskeläinen. Konetehon tarvetta arvioitiin aiempien kysyntäpiikkien perusteella. Sellainen koettiin esimerkiksi tuhkapilven sotkettua lentoliikenteen.

On tavallista, että verkkopalveluiden kävijämäärät vaihtelevat huomattavasti. Siksi sivustot pyritään rakentamaan skaalautuviksi, mikä tarkoittaa sitä, että jos kävijöitä on liikaa, konetehoa voidaan lisätä joustavasti.

VR:n uuden järjestelmän skaalautuvuus joutui tulikokeeseen keskiviikkona. Kun palvelimet ruuhkautuivat, järjestelmän ylläpidosta vastaavalta Tiedolta tilattiin lisää palvelin- ja muistikapasiteettia, Jääskeläinen sanoo.

Tilattiinko kapasiteettia siis liian vähän – ongelmahan jatkui edelleen?

“Meillä on myös vanhoja järjestelmiä, jotka ovat keskuskoneympäristössä ja joita ei pystytä samalla tavalla skaalaamaan ja lisäämään”, Jääskeläinen sanoo. “Vaikka meillä on uusi myyntijärjestelmä, joka pyörii uudemmassa ympäristössä, niin se ei koske kaikkea. Sitä kautta näitä ruuhkia saattaa syntyä.”

“Myyntijärjestelmä on uudistettu, mutta muun muassa varausjärjestelmä, josta jokaisen junan varaustilanne haetaan, on vanhempi”, Jääskeläinen sanoo.

Ruuhkaa lukuun ottamatta uuden järjestelmän käyttöönotto on sujunut suunnitelmien mukaan ilman suuria ongelmia. “Luonnollisesti näin isossa käyttöönotossa tulee pienempiä yksittäisiä virheitä, mutta se kuuluu pelin henkeen”, Jääskeläinen sanoo.

Järjestelmä on otettu käyttöön kahdessa osassa. Uusi myyntijärjestelmä otettiin käyttöön junissa jo viime viikolla, eikä ongelmia ole ollut, Jääskeläinen sanoo.

VR:n tietojärjestelmien uusiminen on maksanut 15 miljoonaa euroa, uutisoi Digitoday. Hankkeen toteutuksesta vastasi Accenture ja alihankkijana toimi Enfo.