Suomen PISA-sijoitus tipahti hieman - näin osaamista mitataan
Suomi menestyi hieman aiempaa heikommin uusimmassa PISA-tutkimuksessa, jossa mitataan 15-vuotiaiden koululaisten osaamista eri maissa.
Edellisessä tutkimuksessa Suomi sijoittui lukutaidon vertailussa toiseksi, matematiikan osaamisessa myös toiseksi ja luonnontieteissä ensimmäiseksi. Nyt tulokset näyttävät tältä: lukutaito kolmas, matematiikka kuudes, luonnontieteet toinen.
Tänään julkaistussa, vuonna 2009 tehdyssä tutkimuksessa painopistealueena oli lukutaito. Siihen liittyy huolestuttavia merkkejä: lukutaidon (eli tekstin ymmärtämisen ja soveltamisen) osaaminen on hieman heikompaa kuin vuonna 2000. Lisäksi suomalaisnuoret lukevat selvästi vähemmän kuin aiemmin.
Suomalaisista koululaisista noin 75 prosenttia saavuttaa tutkimuksen mukaan sellaisen lukutaidon, jolla pärjää riittävän hyvin tietoyhteiskunnassa. Muissa Pohjoismaissa tälle tasolle pääsee vain noin 60 prosenttia nuorista.
Tulokset eivät osoita dramaattisia muutoksia aiempaan, mutta tutkijat ilmaisevat orastavan huolen.
“Tulosten perusteella ei voi vielä puhua suomalaisen osaamistason laskusta, mutta tuloksiin sisältyy varoituksia tällaisesta kehityksestä”, suomalaistutkijat kirjoittavat PISA 2009 -raportissa.
Miten osaamista sitten mitataan? Suomesta PISA-tutkimukseen osallistui 6 415 oppilasta 203 koulusta. Lukutaidon kysymyksissä piti pohtia muun muassa hampaiden harjausta, etätyötä ja teatteria. Taitoja tutkittiin kolmella osa-alueella: tiedonhankinta, luetun ymmärtäminen ja tulkinta sekä luetun pohdinta ja arviointi.