Pääkaupunkiseudun ruuhkat uhkaavat räjähtää käsiin

autoilu
Teksti
SK:n toimitus
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Jos liikennemäärät jatkavat kasvuaan, pääkaupunkiseudulla matka-ajat saattavat kaksinkertaistua. VTT ja IBM kehittävät liikenteen tiedotusta ja ennusteita.

Ruuhka Helsingissä
Aamuruuhkaa Helsingissä Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä maaliskuussa 2009. Kuva Vesa Moilanen / Lehtikuva.

Pääkaupunkiseudun kehäteiden ja sisääntuloväylien ruuhkat uhkaavat lisääntyä merkittävästi lähivuosina, jos liikennemääriin ei puututa.

VTT:n mukaan nykyisellä liikenteen lisääntymistahdilla ruuhkat muuttuvat pysyviksi noin vuoteen 2017 mennessä. Samalla matka-aika Kehä III:n ja keskustan välillä kaksinkertaistuisi 2000-luvun alun 20 minuutista 40 minuuttiin. Myös liikenteen päästöt kasvaisivat.

Tällä hetkellä väylät ruuhkautuvat pariksi tunniksi aamuisin ja iltapäivisin. Muuten ruuhkat johtuvat yleensä onnettomuuksista tai muista häiriötilanteista.

VTT ja IBM kehittävätkin parhaillaan niin sanottua älykästä liikennettä, mikä tarkoittaa liikennetiedon jatkuvaa keräämistä ja reaaliaikaista tiedonjakelua autoilijoille.

Ensimmäiset älykkään liikenteen sovellukset, kuten liikenteen tilanteesta kertovat informaatiotaulut teiden varsilla, ovat jo käytössä. Tulevaisuudessa autot voisivat myös kommunikoida keskenään ja varoittaa kuljettajaa, kun edessä on ongelma.

“Ensimmäiset tällaiset järjestelmät saataneen luksusautoihin ensi vuosikymmenellä. Merkittävästi ne alkavat vaikuttaa 2020-luvulla”, arvioi VTT:n tutkimusprofessori Risto Kulmala.

Liikennettä voi ennustaa

Liikenteen ennustaminen matemaattisten mallien avulla on myös mahdollista. Esimerkiksi Singaporessa on saatu hyviä kokemuksia liikenteenohjauksesta, joka on perustunut seuraavan tunnin liikenne-ennusteeseen.

Vaikka liikennejärjestelmien kehittämisellä voidaankin helpottaa ruuhkia, Kulmalan mukaan tehokkain tapa niiden ehkäisemiseen olisivat tienkäyttömaksut.

“Ulkomailta saatujen esimerkkien perusteella voidaan arvioida, että ne vähentäisivät liikennettä keskustassa 15-25 prosenttia.”

Tulevaisuudessa olisi mahdollista myös määrätä yksityisautoille ylimääräinen liikennemaksu silloin, kun ilmanlaatu laskee liian huonoksi.

Teksti Jussi Lankinen / STT