Kirkko tilasi 25 000 euron emojikampanjan viestintätoimistolta – emoji tyrmättiin, mutta näkyvyyttä tuli 

Anteeksiannon emoji ei kelvannut Unicode-järjestölle, koska "kuva ei vaikuta symboloivan anteeksiantoa”. 

brändäys
Teksti
Samuli Suonpää

Suomen evankelis-luterilainen kirkko osti vuonna 2019 viestintätoimisto Kaiku Helsingiltä 25 000 eurolla emojikampanjan. Sen tavoitteena oli saada kansainvälistä näkyvyyttä kirkolle. 

Kampanja kertoi haluavansa korjata puutteen: anteeksiannolle ei ole omaa kansainvälistä emoji-symbolia. 

Emojit ovat kuvasymboleita, joita käytetään kännyköillä ja tietokoneilla lähetettävissä viesteissä. Tuhansista emojeista kenties käytetyin on hymynaama.

Kaiku Helsingin myymä markkinointikampanja Forgivemoji on osa brändityötä, jota jäsenkadosta kärsivä kirkko on enenevissä määrin alkanut tehdä.  

Aihetta käsitellään Suomen Kuvalehden tuoreessa artikkelissa Kristuksen brändi.