
Vammaisten kaltoinkohtelu: Johto syytti hoitajia työpaikkashoppailusta, Super hämmästelee Invalidiliiton Validian väitteitä
Palkkaus kuntoon ja työntekijät mukaan päätöksentekoon. Näin ratkaistaan hoitoalan ongelmia, sanoo lähi- ja perushoitajien etujärjestö SuPerin sopimusasiantuntija.
Kun ongelmat vieritetään työntekijöiden niskaan, onko ihme, että työpaikan ulko-ovet käyvät kuin saluunassa? Näin sanoo sopimusasiantuntija Teemu Hiilinen Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superista.
Suomen Kuvalehti kertoi 27. marraskuuta 2019, että terveydenhuollon valvontaviranomainen on käynnistänyt tarkastusoperaation Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:n eli Validian omistamiin vaikeavammaisten asumispalveluyksiköihin eri puolilla Suomea.
Tarkastuksen syynä on suuri määrä kanteluita ja epäkohtailmoituksia. Niitä ovat tehneet asukkaat, omaiset ja Validian oma henkilökunta.
Toimitusjohtaja Päivi Harmaakorpi arvioi SK:lle että syynä ongelmiin on henkilöstön heikentynyt sitoutuminen työpaikkaan. Hänen mukaansa ”erityisesti nuoremman polven lähihoitajat shoppailevat soten sisällä itselleen mieleisiä työpaikkoja”.
Se johtaa tilanteeseen, jossa työnantajan ”pitää jatkuvasti perehdyttää uusia tekijöitä”, joka kuormittaa ”kaikkia, eikä voi olla näkymättä asukkaiden arjessa”.