Finnair myi Norran ostohintaan eli eurolla

StaffPointin Mika Kiljunen käyttää nyt enemmistöomistajan valtaa kotimaan lentoliikenteen avainyhtiössä.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Finnair ja henkilöstövuokrausyritys StaffPoint ovat saaneet päätökseen jo tammikuussa 2015 julkistetut neuvottelut lentoyhtiö Norran omistuksesta.

Finnair myy 45 prosenttia Nordic Regional Airlines -yhtiöstä StaffPointille ja 15 prosenttia sen toimitusjohtajan Mika Kiljusen perheen sijoitusyhtiölle Kilcolle.

Yksi omistajista vaihtui neuvotteluprosessin yhteydessä. Sohlbergin suvun sijoitusyhtiö GWS vetäytyi, ehkä siksi, että se on suurin omistaja StaffPointissa lähes kolmanneksen osuudella ja pääsee nauttimaan lentoyhtiön omistuksen ihanuudesta tai kurjuudesta tätä kautta. Tilalle tuli Kiljusen oma yritys.

Kauppahinta on tasan yksi euro. Finnair ei tee kaupassa tappiota jos kohta ei voittoakaan, sillä se maksoi niin ikään euron ostaessaan Norran enemmistöomistuksen brittiyhtiö FlyBeltä viime keväänä.

Nordic Regional lentää alueellista liikennettä 26:lla Finnairin omistamalla tai vuokraamalla koneella sekä kotimaassa että Euroopassa. Sen palveluksessa on noin 600 työntekijää, joista 200 on lentäjiä ja 230 lentoemäntiä ja stuertteja.

Koko liikenne on alihankintaa Finnairille. Ainakin kotimaan reittien kannattavuus on huono.

Yritysjärjestely edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Se tullee kuin apteekin hyllyltä. Kilpailuvirasto nimittäin hyväksyi järjestelyn ennakoivasti jo neuvottelujen ollessa vielä kesken.

Kun valmista ei tullut, Kilpailuvirasto näytti vain muutaman päivän käsittelyn jälkeen vihreää valoa myös Norran omistuksen siirtämiselle kokonaan Finnairille. Tämä hyväksyntä synnytti kotimaan lentoliikenteeseen monopolin.

 

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo vakuutti tyytyväisyyttään nyt tehtyyn yritysjärjestelyyn.

Tyytyväisyys lienee ollut aitoa. Norra ja sen tappiollinen kotimaan liikenne on rasittanut Finnairin tulosta. Jatkossa tappiot kantaa Norra itse.

Vauramo voi lisäksi järjestelyn jälkeen ainakin yrittää väistellä maakuntien karvalakkilähetystöjä, jotka tulevat varmasti protestoimaan kotimaan liikennettä uhkaavia supistuksia. Norra aikoo leikata 26 koneen laivastostaan viisi konetta ja kokonaistarjonnastaan noin viidenneksen ensi kesäliikennekaudella.

Vauramo ennakoi viime viikolla, että päätöksiä kotimaan liikenteestä tehdään jo lähiaikoina. Ainakin muodollisesti niistä siis vastaa Finnairin asemasta Norra.

Tosiasiassa alihankkija kuitenkin toimii niin kuin toimeksiantaja eli Finnair haluaa.

Kiljusen mukaan Norralle nimitetään viisijäseninen hallitus. Vaikka Finnair on vähemmistöomistaja, kolme hallituksen jäsentä on finnairilaisia ja sen puheenjohtajana jatkaa valtion lentoyhtiössä tätä nykyä hyvin suurta valtaa käyttävä operatiivinen johtaja Ville Iho.

StaffPointin puolelta hallitukseen tulevat Andreas Tallberg ja Kiljunen itse.

Johtoon ei omistusjärjestelyn yhteydessä kajota. Toimitusjohtajana jatkaa pitkän linjan finnairilainen Maunu Visuri. Hän on toiminut muun muassa Finnairin konelaivaston omistusyhtiön Finnair Aircraft Financen johdossa.

Ennen Norraa Visuri johti Finnairin ja amerikkalaiskumppanin rahtiyhtiötä Nordic Globalia. Sen toiminta on ajettu alas.

 

Mika Kiljusen mukaan enemmistöomistajat eivät jää äänettömiksi yhtiömiehiksi, vaikka hallituksen enemmistö tulee Finnairista. Tämä on varmistettu osakassopimuksella.

Kiljunen nouseekin Suomen kaupallisessa ilmailussa melkoiseksi mahtimieheksi. Hän tekee näin paluun juurilleen.

Ennen StaffPointiin tuloaan hän toimi koko työuransa matkailuun liittyvissä tehtävissä, viimeksi Suomen suurimman matkatoimiston ja Finnairin suurimman lentolippujen välittäjän Kalevan ja sen amerikkalaisen emoyhtiön palveluksessa.

Kiljunen siis tuntee hyvin vanhan tokaisun, jonka mukaan lentoliikennebisneksestä voi hyvin kotiuttaa miljoonan jos alkupottina on ollut kymmenen miljoonaa.

 

Norran tavoitteena on uusien omistajien hoteissakin kotimaan lentojen saaminen kannattavaksi.

Se on erittäin vaikea tehtävä etenkin nyt, kun merkittävimmän kilpailevan liikennemuodon, yksityisautoilun, kustannukset ovat polttoaineen halventumisen myötä selvästi laskeneet.

Matkustajia on saatava lisää. Jollei se onnistu, liikenteelle on saatava ulkopuolista rahoitusta. Jollei sekään onnistu, liikennettä on supistettava.

Kiljunen sanoo tiedotteessa, että ”olemme jo pitkään analysoineet toimialaa ja näemme siinä potentiaalia. Haluamme henkilöstöalan osaamisellamme olla mukana vaikuttamassa alan elinkelpoisuuteen”.

Hän ei kuitenkaan halua tarkemmin avata tätä lausuntoa ja henkilöstöalan osaamisen soveltamista lentoyhtiöön. ”Nyt kääritään hihat, tehdään strategia ja aletaan noudattaa sitä”, Kiljunen sanoo.

Norran merkitys suomalaiselle lentoliikenteelle on pitkiksi venyneiden omistusneuvottelujen mittaan kasvanut. Se on lähes ainoa kotimaan operaattori.

Lisäksi Vauramo kertoi kesällä, että Norra hoitaa myös Finnairille elintärkeän Aasian-liikenteen syöttöliikenteen Helsinki-Vantaan ja Euroopan kenttien välillä. Aiemmin tähän rooliin kaavailtiin jotakin ulkomaista kumppania, mutta nyt sellaista ei Vauramon mukaan enää etsitä.