Autourheilun huiput muistuttavat, että kaahaaminen on kuolemaksi

Jyrki Järvilehto
Teksti
SK:n toimitus

Kampanjaan mukaan lähtenyt entinen formulakuski Mika Salo tietää, kuinka tärkeästä asiasta liikenneturvallisuudessa  on kysymys. ”Minullakin on kavereita kuollut ja loukkaantunut todella pahasti”, Salo sanoo.

Muutama kalja, ei turvavyötä ja kova vauhti saavat joka vuosi liian monen nuorukaisen kuvittelemaan olevansa mikahäkkisiä tai tommimäkisiä. Sen tietävät myös Mika Häkkinen ja Tommi Mäkinen, jotka ovat yhdessä muiden autourheilijoiden kanssa lähteneet mukaan liikenteen vaaroista muistuttavaan kampanjaan.

”Jos yhdenkin nuoren henki pelastetaan, kampanjassa mukana oleminen on ollut sen arvoista”, entinen formulakuljettaja Mika Salo .

Liikenneturvan sekä liikenne- ja viestintäministeriön yhteinen kampanja on suunnattu erityisesti nuorille miehille, sillä heillä on naiskuljettajiin verrattuna viisinkertainen riski kuolla liikenteessä.

Liikenneturvan mukaan kortin vastikään saanut nuorukainen yliarvioi omia ajotaitojaan helposti ja haluaa näyttää kavereille, miten lujaa oma auto kulkee. Varsin usein kyyti päättyy ojaan.

”Ei ajamisen tarvitse näyttää hyvältä. Ajaminen on sitä, että pääsee paikasta toiseen. Ei mitään muuta”, Salo muistuttaa.

Kampanjan aloitustilaisuudessa mukana ollut ralliautoilun nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen on erityisen huolissaan nuorten turvavöiden käytöstä. On arvioitu, että turvavyön käyttö olisi pelastanut kolmanneksen menehtyneistä kuljettajista ja yli kaksi kolmannesta matkustajista.

Samoilla linjoilla Mäkisen kanssa on myös kaksinkertainen formula ykkösten maailmanmestari Mika Häkkinen, joka omien sanojensa mukaan käyttää aina turvavyötä.

”Myös melkein 4-vuotias tyttärenikin osaa jo automaattisesti laittaa turvavyön kiinni.”

Kilpa-ajo aivan oma lajinsa

Nuoret tuntevat kampanjan keulakuvina kouluissa kiertävät kilpakuljettajat nimenomaan päätähuimaavasta vauhdista. Miten autourheilijat aikovat saada viestinsä läpi?

Mika Salon mielestä nuorille pitää tehdä selväksi, että kilpa-ajaminen ja tavallisilla teillä ajaminen ovat kaksi täysin eri asiaa.

”Kilpa-ajossakin vauhti on kova ja onnettomuuksia sattuu, mutta turvavarusteet ovat ihan eri luokkaa. Radalla on pelastushenkilökuntaa ja autoissa on turvavälineet. Lisäksi meillä on takana tuhansia tunteja harjoittelua”, Salo selventää.

”Liikenteessä tulee vastaan erilaisia kuljettajia, joista osalla on enemmän kokemusta kuin toisilla. Aina on olemassa riski, että jotain sattuu. On riski, että satutat itseäsi, mutta suurempi ja häpeällisempi riski on siinä, että satutat jotain toista”, muistuttaa niin ikään entinen formulakuljettaja Jyrki Järvilehto.

Teksti: SK:n toimitus, Ilta-Sanomat ja Terhi Leiniö / STT

Mika Salon Hän-muotokuva vuodelta 1999.