Ei saa kehua viinaa
Valmistajan pitää poistaa alkoholijuomia kehuvat kommentit sosiaalisen median sivustoiltaan. Haukut saavat jäädä.
Alkoholin mainontaa valvova sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira aloitti vuonna 2018 valvontaprojektin, jonka tarkoituksena on käydä läpi alkoholivalmistajien verkkosivuja ja sosiaalisen median tilejä. Alkoholilain mukaan kuluttajien tuottama materiaali alkoholimainonnassa on kiellettyä. Kuluttajien ja valmistajien keskuudessa Valviran valvontatyö on herättänyt kummastusta ja epätietoisuutta.
Kehuin pienpanimo-olutta erään yrityksen Facebook-sivuilla. Pitääkö yrittäjän poistaa kehu sivuilta, Valviran johtaja Jussi Holmalahti?
”Valmistajan pitää poistaa alkoholijuomia kehuvat kommentit ja arvostelut sekä kuluttajien kuvat alkoholijuomista ylläpitämiltään sosiaalisen median tileiltä.”
Kehuin saman pienpanimon olutta omalla Facebook-sivuillani. Pitääkö minun poistaa kehu?
”Kuluttaja saa kehua alkoholijuomia omilla sosiaalisen median tileillään ja muualla verkossa alkoholilain sitä estämättä.”
Haukuin saman pienpanimoyrittäjän toista olutta yrityksen some-kanavissa. Pitääkö yrittäjän poistaa haukutkin?
”Haukuilla harvoin edistetään alkoholijuomien myyntiä, joten pääsääntöisesti negatiivista palautetta ei tarvitse poistaa.”
Onko kehuista ja haukuista säädetty alkoholilaissa tarkempaakin ohjeistusta?
”Kehuihin ja haukkuihin ei ole otettu tarkemmin kantaa.”
Kehuin Alkon Facebook-sivuilla yhtiön myymää punaviiniä. Pitääkö Alkon poistaa kehu?
”Alko on myös alkoholialan toimija ja sitä koskevat samat säännökset kuin muitakin toimijoita.”
Kuinka paljon resursseja Valvira käyttää kehujen valvomiseen?
”Valvirassa mainonta-asioita käsittelee kolme ihmistä muiden töidensä ohella. Tällä hetkellä aikaa sosiaalisen median valvontaan kuluu normaalia enemmän. Toiminnan kulut katetaan alkoholielinkeinolta kerättävillä tehtävään kohdistetuilla lupa- ja valvontamaksuilla.”
Kokeeko Valvira, että internetin valvominen on työlästä?
”Internet muuttuu koko ajan, ja esimerkiksi uusia sosiaalisen median kanavia tulee lisää. Pidämme sosiaalista mediaa koskevaa mainontasäännöstä haasteellisena ja ymmärrämme, että se on sitä myös valmistajille.”
Kuinka monelle alkoholinvalmistajalle olette lähettäneet nootin kuluttajien kehuista yrityksen some-kanavissa?
”Valvontaprojektimme tiimoilta olemme lähettäneet sähköpostin tai kirjeen kahdeksalle valmistajalle mainontaa koskien.”
Poliitikot päättävät alkoholilaista. Pitäisikö markkinointisäädöksiä pohtia uudelleen valvojan näkökulmasta?
”Mainontasäännöksiä olisi tarpeen uudistaa kokonaisuudessaan.”
Tämä oli ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä
Tilaa Suomen Kuvalehti ja hanki luettavaksi koko sisältö ja arkisto
Tilaa